Jumaat, 30 Disember 2011

Persiapan kelengkapan Sekolah Sesi 2012

Syukur Alhamdulillah, tahun baru akan menjelma dan episod 2011 akan berakhir tidak lama lagi . Semoga tahun 2011 menjadi kenangan yang manis dalam episod hidup kita. 2012 pula yang tinggal beberapa detik lagi yang kita akan harunggi semoga menjadi lebih baik daripada yang telah kita kecapi sebelum ini.

Maka bila tahun baru, kami mempunyai anak sepasang yang akan bersekolah kenalah berdikit2 membeli keperluan anak2. Syukur anak masih bertolak ansur dalam membeli barangan sekolah. Tiidaklah memilih jenama sangat yang penting selesa dan menang memakai.  Bes sekolah kami x beli tahun ni sebab tahun lepasnya masih boleh gunakan.
 Ini pulak pakaian baru, x banyak yang kami beli sebab yang tahun lepas masih boleh digunakan. Tapi yang pasti kenalah beli serba sedikit baju baru supaya menjadi pemangkin semangat anak2 untuk melangkah ke darjah yang baru di tahun baru.
Pesanan: "Mama doakan semoga anak mama, Syafiq & Syafiqah menjadikan tahun baru lebih menyerlah pencapaian kalian di dunia dan diakhirat" . Tiada yang dipinta oleh ibu bapa melainkan  anak2 berjaya dalam hidup.Amin.

Nukilan: Mama Sue.

Khamis, 29 Disember 2011

Petronas Street Smart KLCC

Merupakan suatu pameran mengenai cara perjalanan jalan raya yang ditaja oleh PETRONAS dan
yang dikendalikan oleh Petrosains. Ia juga merupakan

• Set pameran interaktif dengan pemudahan terlibat
• Penanda isu-isu keselamatan umum lalu lintas & jalan
• Perjelasan dari sudut sains di sebalik isu-isu jalanraya
• Sasaran terutamanya pada kanak-kanak berusia 8-14 tahun, namun ia juga sesuai untuk semua peringkat umur.


Rabu, 28 Disember 2011

Taman Desa Sri Qaseh 23/12/2011 Aksesori yang akan digunakan.

Pada kali ni kami berkunjung pada waktu kerja maka dapatlah berbual dengan penyelia projek perumahan Taman Desa Sri Qaseh ini. Oleh kerana hari yang nak hujan dan mengenangkan jalan masuk yang  lecak disebabkan hujan sebelumnya maka kami berbual sahaja di kontena ofis side sahaja. Sambil berbual kami diterangkan mengenai aksesori yang akan digunakan untuk perumahan ini.
Inilah gambar kepala paip dan pancur air yang akan digunakan

Selasa, 27 Disember 2011

Hutan Lipur Kancing

Sempena cuti sekolah ni kami menerima kunjungan dari ibunda dan adik beradik sebelah suami mahupun isteri untuk bergerak jenjalan semasa cuti sekolah. Masa ni la kami gunakan kesempatan untuk berkumpul bersama-sama, Kali ni kami bawa ibunda dari tanjung karang pula untuk berjalan sambil berkunjung ke majlis perkahwinan sepupu belah isteri pula. Bila ibunda hendak pergi jemputan kawin kami pun kasilah pakej perlancongan sekitak kuala lumpur ni... Kita layan gambar jeee....

Isnin, 26 Disember 2011

Santaran Ikan bakar di Tanjung Harapan Klang

Malam khamis lepas kami sekeluarga pergilah makan-makan ikan bakar di muara ikan bakar di Tanjung Harapan, Klang, Selangor. Lama dah kami sekeluarga tidak berkunjung ke sini.... rasanya lebih 3 tahun... tetiba teringin pula pergi dan anak-anak pastilah insan yang paling seronok....


Jumaat, 23 Disember 2011

Timing Belt berbanding Timing Chain


Untuk kereta toyota, nissan dan perodua sekarang ni banyak yang telah menggunakan timing chain dan sudah tidak menggunakan timing belt. Manakala kereta keluaran Proton, Honda dan kereta keluaran korea kebanyakan menggunakan timing belt.Pastinya kedua-dua teknologi ini ada kebaikan dan keburukan di antara satu sama lain. Kami ingin berkongsi dengan sedikit ilmu supaya dapat kita pertimbangkan apabila kita ingin memilih kereta suatu hari nanti. Ini juga merupakan sambungan entri yg lepas dan saya terbitkan untuk kepastian pembaca blog saya kenapa saya cari kereta avanza dan cara untuk menilai keadaan enjin kereta.

Selasa, 20 Disember 2011

Tip melihat kereta Second Hand di kedai Jual kereta

Hari ni aku melilau lagi untuk membuat proses loan bank mengenai pembelian kereta Avanza yg aku cari selama ini. Kejap hilang kejap ada je aku ni kat opis.... heeee3x.... apa2x pun nanti akan aku kongsikan apa yang perlu untuk menghadapi proses membuat loan kereta pada entri seterusnya. Setelah aku berpuas hati maka aku pun dapatla kereta yang aku dan isteri aku boleh terima seadanya... nama pun beli second pasti ada kelebihan dan kekurangan pada kereta tersebut.

Kereta Avanza

Isnin, 19 Disember 2011

Satey Kajang Hj Samuri

Kali ni kami bawa keluarga kami ke Satay Kajang Hj Samuri. Tempat yang terkenal untuk menikmati satay kajang. Kedainya pun meriah dengan kehadiran pengunjung..... Banyak barang-barang antik dijadikan display sebagai tarikan... Semuanya self service aje..... pilih ikut kemahuan sendiri.... Secucuk satay ayam atau daging berharga  80sen....Jom kita bersiar-siar sekitar kedai jualan satay Kajang  Hj Samuri.....


Sabtu, 17 Disember 2011

Cuti2 Malaysia Versi 2 2011 KLCC

Seterusnya kami bawa abang kami bersiar- siar di KLCC... Jom kita tengok apa yang ada di sana....

Berlatarbelakang Mesjid KLCC

Jumaat, 16 Disember 2011

Cuti2 Malaysia Versi 2011

Kunjungan kami di KL yang lalu telah membawa kami ker Jalan Tar aka Jalan Tungku Abdul Rahman, KLCC, Dataran Merdeka dan sempat menyinggah di Kajang untuk menjamu Sate Kajang Haji Samuri.
Disini kami rakamkan ragam2 manusia sewaktu berada Pasar Malam jalan TAR. kami siarkan kenangan bergambar kami untuk di kongsi bersama.....
Pasar Tunku Abdul Rahman

Khamis, 15 Disember 2011

Taman Desa Sri Qaseh 14/12/2011 Rumah Contoh Hampir Siap Dibina

Pada kunjngan kali ini kami dapati taman perumahan ini hampir 70% telah siap di bina atau sedang dalam pembinaan dinding dan bumbung. Manakala rumah contoh pula 80% hampir siap di bina. Lepas ini kita boleh tengok rumah contoh yang di bina di hadapan pintu masuk. Kami cuma bersiar-siar sekeliling Taman perumahan ini dan merakam perkembangan rumah yang sedang dalam proses pembinaan. Kami tidak bercerita mengenai proses pembinaan perumahan dan anda boleh merujuk pada entri kami yang telah lepas setelah melihat sejauh mana perkembangan rumah-rumah ini seperti yang tertera dalam gambar di bawah .....

Lot PT 3807 hingga PT 3816

Rabu, 14 Disember 2011

Kehebatan Kuala Lumpur

Kuala Lumpur merupakan tempat yang hebat di Malaysia dan salah satunya seperti di bawah ini... heeee3x....

Selasa, 13 Disember 2011

Tahniah di atas segulung ijazah....

Pada hujung minggu yang lalu kami bercuti di Kuala Lumpur bersama keluarga yang datang dari Johor kerana menghadiri majlis convocation yg ke 11 dan mengimbil peluang berjalan2 di KL. Kami menginap di Dynasty Hotel yang telah di sponser oleh kakah Ipar kami iaitu kak Eton.  Banyak tempat yang menarik yang telah kami lawati semasa disana. Nantikan cerita2 menarik kami disana. Kami ni seumpana pemandu pelancung untuk keluarga kami.....
Sebenarnya di atas bumbung Hotel Dynasty di Kuala Lumpur ni ada swimming pool... sambail layan anak2x mandi kami snap la pemandangan Kuala Lumpur.... sambil merehatkan fikiran..... 



Isnin, 12 Disember 2011

Oh Kuala Lumpur !


Pelbagai Aktiviti yang dapat di perhatikan di Kuala Lumpur seperti penduduk dan pengunjungnya tiada masa untuk berehat. Pesat membangun sebagai ibukota negara Malaysia. Kami yang berada di atas Bangunan 29 tingkat cuba merakam penorama kesibukan Kuala Lumpur.
Senja di Kuala Lumpur


Sabtu, 10 Disember 2011

Moral punya cerita !


Kalau nkorang rujuk pada gambar ni mana yang lebih ganas moralnyaa.... Orang yang parking merata-rata atau orang yang membubuh batu-bata dengan pasu atas keter tu????


Jumaat, 9 Disember 2011

Panduan Membeli Kereta Terpakai

Hari ni nak berkongsi panduan memilih kereta terpakai pula.... Kepada yang hendak membeli kereta terpakai ni aku syerkan sedikit panduan cara kita hendak membuat pemeriksaan kereta tersebut. Semoga dengan sedikit sebanyak dapat membantu pembaca menilai sendiri kereta yang hendak dibeli nanti....

Antara koleksi kereta aku yang tinggal kenangan

Rabu, 7 Disember 2011

Panduan Menilai Susut Harga Kereta Terpakai

Dah 4 hari aku servey avanza second..... punya la merayau sampai lama tak update blog. Bukan apa... sekarang ni Avanza second hand dah murah sebab Toyota nak kuarkan Avanza Model baru.... So bila aku dah servey ni area Selangor dan Kuala Lumpur bayaran bulanannya pun hanya lebih kurang RM400 je dah boleh dapat dah...Biasa la.. apa-apa jenama keter pun begitu ... Jika model baru kuar maka model yang lama akan jatuh harganya.... Kereta Waja aku pun sementara masih ada harga mulalah aku gatal tangan nak menukar kereta... heeee3x....Sementara Loan Avanza masih tinggi manakala pasaran kereta pula dah jatuh maka kebanyakkan kedai use car banyak memberi Avanza second hand dengan "0"  Downpayment untuk clear stok. 
Avanza Model 2012

Isnin, 5 Disember 2011

Alahai Anak2 Mama...

Assalammualaikum semua....
Sudah lama mama x bersiaran disini,  hanya menokok tambah sikit tulisan abah jer.... dan abahnya pula sibuk dengan cari keter avanza dia jee...

Harini mama nak bercerita pasal anak mama.... harta apalah yang adah didunia ini yang paling bernilai melainkan anak2. Maklumlah di akhirat nantipun bekalan yang kita ada hanyalah amalan kita sewaktu hidup, banyakkah amalan kita ye..... moga segala amalan kita diterima oleh Allah Azza Wajalla. Anak yang soleh yang mendoakan ibu bapanya dan ilmu yang disampaikan kepada orang lain yang di praktikkan dan sedekah amal jariah sewaktu kita hidup....kalau kita x mampu bersedekah dengan wang ringgit atau tenaga, senyum juga merupakan sedekah...

Sabtu, 3 Disember 2011

Adat Perkahwinan di Johor


Orang Melayu sememangnya kaya dengan pelbagai adat yang menjadi kebanggaan kita semua dan majlis perkahwinan pula dipenuhi dengan adat atau tradisi Melayu yang unik. Sebelum melangsungkan perkahwinan, biasanya akan dimulai dengan adat merisik, meminang, bertunang, bernikah dan akhirnya bersanding. Jadi kami ingin berkongsikan adat yang ada di Negeri Johor ini sepanjang majlis perkahwinan anak buah kami iaitu Aisyah dan Norislaila. Mungkin ada perbezaan sedikit jika di negeri-negeri lain.

Ketika majlis Bertunang Aisyah dan Norislaila

Khamis, 1 Disember 2011

Nostalgia Mee Sipot @ Mee Sanggul

Pagi ni aku tetiba teringat makanan yang amat popular masa zaman aku sekolah dahulu. Namanya mee sipot... tapi aku tak tahu naper di panggil mee sipot... nak kata rupa macam sipot pun tak de tapi itulah namanya mee sipot... Dulu beli mee ni 5sen - 10sen jee satu gelung yang besar tahap tapak tangan ni... Rasanya ranggup dan di layan dengan sambal ikan bilis. Rasa dia perrghh... sedap tahap menjilat jari... Kira zaman sekarang ni macam anak-anak makan snek mamee la kot....

Mee Sipot

Biasanya aku beli mee sipot ni dalam plastik dan ketika rehat petang dekat sekolah agama. Dulu aku beli ni aku renyukkan dalam plastik dan biarkan sambal tu sebati sekejap... sampai macam kembang sikit mee tu.... pas tu baru makan.... peerghh... makin pedas makin sedap wooo... Lagi satu menu kegemaran ialah Tempe Goreng .... dan Kacang Goreng... semuanya dijual dalam plastik dan di bubuh sambal ikan bilis... punyalah kecur bila teringatkan makanan waktu rehat di sekolah agama dulu.... simple tapi sedapppp dan berkhasiatt...

Tempe Goreng
 Sekali kunyah tu bunyi krapp-krupp-krap-krupp... memang syok habis.... Sekali jatuh kena baju sekolah agama aku terus merah sambal tu kekal sampai mak aku basuh... heee3x... penat mak kena sental tanggalkan kesan sambal yang dah kering tu... Dulu mana ada mesen basuh... Gitulah kenangan aku dengan Mee Sipot ni... sebab makanan ni dah jarang jumpa.... balik Batu Pahat baru ada....

Rabu, 30 November 2011

Tip Pemanduan di Highway

Kira entri ni macam sesi luahan pendapat aku jugak la... Statistik dari Plus menyatakan faktor kecuaian manusia dikenalpasti sebagai punca utama berlakunya kemalangan kenderaan berat di lebuh raya PLUS pada tahun 2007. Berdasarkan kajian oleh Jabatan Keselamatan Trafik PLUS, 38 peratus kemalangan kenderaan berat berpunca daripada pemandu yang mengantuk, manakala 33.4 peratus pula melibatkan pemandu yang memandu terlalu laju. 14 peratus kemalangan pula disumbangkan oleh pemandu yang hilang kawalan ke atas kenderaan mereka.7.7 peratus dan 5.8 peratus pula berpunca daripada masalah teknikal seperti kegagalan brek dan tayar pecah atau pancit.

Daripada fakta ini boleh kita simpulkan bahawa penyumbang utama kejadian kemalangan ini adalah dari :-

1) Memandu dalam keadaan Mengantuk - 38 %
2) Memandu dalam keadaan Laju - 33.4 %
3) Pemandu Hilang Kawalan - 14 %
4) Masalah Teknikal pada Kenderaan - 7.7 %
5) Masalah Tayar pada Kenderaan - 5.8 %

Jadi, pada hari ini saya ingin berkongsi mengenai punca-punca kemalangan yang berlaku di Highway. Walaupun statistik adalah untuk kenderaan berat tetapi faktornya hampir serupa. Semoga sedikit sebanyak boleh kita manfaatkan bersama.

Selasa, 29 November 2011

Peristiwa di Bulan Muharram

Pagi ni kami bangun untuk bersiap2x untuk kembali ke bumi Cyberjaya. 4 hari kami bercuti termasuklah hari ini. selesai sudah segala majlis perkahwinan anak buah kami dan kami akan siarkan pada entri yang akan datang. Sambil bersiap kami ini berkongsi cerita sejarah yang terjadi di bulan Muharram ini yang kami ambil dan kongsi dari siri bacaan dan siri ceramah di pagi hari di TV9. Syok juga dengar ceramah pagi ni... tenang je... kami pun olah dan tuliskan sebahagian ceritanya dalam entri hari ini.

Dinamakan juga hari ‘Asyura’. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilan dan kebenaran.


Isnin, 28 November 2011

Salam Takziah

Kami sekeluarga ingin mengucapkan salam takziah di atas kepergian ibunda rakan kami Puan Hasnah Binti Abu, yang telah pergi mengadap ilahi pada  1 Muharam 1433 hijrah bersamaan 27 November 2011 setelah sakit dan terlantar di Hospital Serdang selama  lebih 50 hari...  Kami juga memang mengenali ibu rakan kami ini dan masih teringat keceriaannya ketika beliau masih sihat. Kunjungan kami yang terakhir  ada kami siarkan pada entri yang lepas di  hospital serdang .  Semoga di cucuri rahmat ke atas rohnya....alfatihah...

Semoga rakan kami Mohd Fazly tabah menghadapi ujian yang amat berat ini.. Ibunda rakan kami ini ketika di rawat di  Hospital Serdang telah pergi mengadap ilahi kerana sakit strok .... Alfatihah...

Ahad, 27 November 2011

Azam Tahun Baru 1433 Hijrah

Semuanya pasti ada azam kan setiap kali menjelang tahun baru... namun sesungguhnya berbuat baik memang dituntut tidak kira waktu... Begitu juga jika terbuat silap..lekas2x kita memanjat doa mohon keampunan... dan juga kita hendaklah berbaik2 dengan sekeliling kita...


Pada awal muharram ini kami ingin berkongsi mengenai satu hadis yang mana kami sematkan di hati ini sebagai azam untuk sesama insan di muka bumi Allah seperti di bawah ini :-
‎" Barangsiapa melepaskan kesulitan saudaranya di dunia, maka Allah akan melepaskan kesulitannya di akhirat. Barangsiapa memudahkan saudaranya yang dalam kesukaran, Allah akan memudahkan urusannya di dunia & akhirat.
Barangsiapa menutupi aib saudaranya, Allah akan menutupi aibnya di akhirat. Allah akan selalu menolong seorang hamba selama ia selalu menolong saudaranya."(H.R.Muslim) ..

Dan juga doa yang baik untuk diamalkan.......

Selamat menyambut Maal Hijrah semua........

Sabtu, 26 November 2011

Bunkface di bumi Cyber

Nak cerita panjang pun tak reti sangat tapi kira macam promosi TM untuk Unifi jugak la.. so dia ada buat siri jelajahan dan salah satu lokasi di MMU pada khamis lalu... Dan Artis yang hadir untuk mejayakan program tu ialah Bunkface...

Diorang ada la buat konsert dalam hampir sejam kot dalam cuaca yang panas terik sebab buatnya pukul 12-1 ptg... mahu tak mencacak matahari atas kepala... heee3x... So .... Kita layan gambar je la di sana...Tak tahan panas terik matahari dahh...

Jumaat, 25 November 2011

Hospital Serdang

Semalam kami pergi melawat ibu kepada rakan kami yang sakit di Hospital Serdang..... Lama dah ibunya berada di hospital...hampir 50 hari sudah... tapi biasa la kan... bawak budak kecik tak leh naik ke dalam wad so kami bergilir2x jaga adam ni kat bawah. Mula-mula dengan mak nya...pas tu barulah dengan abahnya... Kami tiba pada waktu petang lepas kerja.

Hospital Serdang

Khamis, 24 November 2011

Harimau Muda...

Malam tadi kami terpaksa dan di paksa untuk menyaksikan pasukan Harimau Malaya kecundang di tangan Syria.... Walaupun pada 2 malam yang lepas kami kegembiraan melihat skuad Harimau Muda merangkul pingat Emas di sukan Sea di Indonesia....


Aku rasa terpanggil untuk mengibau kenangan ketika aku berkunjung di Stadium Bukit Jalil ketika Harimau Malaya bertemu Singapore dalam merebut tempat kelayakan Piala Dunia.......Cukup seronok dan bersemangat dan aku abadikan dalan entri aku yang lalu di malaysia-vs-singapore.  Walaupun aku terpaksa menyaksikan keputusan seri pada ketika itu....

Begitulah turun naiknya Kejayaan pasukan Harimau Muda dan Harimau Malaya yang merupakan skuad pelapis kepada skuad Harimau Malaya ....... dari awal kita ketahui bahawa Syria dan Jepun adalah jauh lebih tinggi rangking kedudukan dalam FIFA. Dan pula negara kita bersama 4 negara dalam satu kumpulan iaitu Syria, Jepun, dan Bahrain. untuk merebut tempat ke Sukan Olympik Namun begitu kita adalah NOMBOR 1 di Asia Tenggara.... kerana merangkul pingat emas di Sukan Sea.....Syabass.... Harimau Muda....

Rabu, 23 November 2011

Mood Demam melanda...

Hari ni buat cerita ringkas je... sebab... kami suami isteri demam selsema...(demam rindu anak kat kampung kut) semalam bercuti mc pun rehat2x... tapi dalam rehat pun sempat gak pi sign perjanjian pemilikan tanah rezab melayu di lot Taman Desa Sri Qaseh ni depan Assistant DO sepang... heee3x... 


Selasa, 22 November 2011

Taman Desa Sri Qaseh 19/11/2011 Kedudukan Sambungan Elektrik

Yeesss...entri khas untuk Perkembangan Desa Sri Qaseh muncul kembali hari ini untuk setiap minggu... Pada kunjungan yang lepas sebelum kami pulang ke kampung di Johor kami sempat singgah dan melihat perkembanganya. Memang betul la andaian kami... pada kali ini rumah kami tiadalah perbezaan ketara sangat namun daripada tinjauan kami ialah rumah bakal jiran2x kami yang dah banyak berubah...rumah kami cuma yg kami boleh cerita hanyalah perkembangan wiring dalaman rumah kami...  Jom... mari kita berkongsi tentang pendawaian rumah pula pada minggu ini.

Inilah drawing untuk menunjukkan kedudukan pemasangan peralatan elektrik, kedudukan suis, kedudukan plug kuasa dan sambungan wayar ke kotak fius utama.

Isnin, 21 November 2011

Cuti sekolah di kampung!!!!

Ni la kisah perjalanan meng"POS" anak ke kampung.... Sebenarnya ni9 lah kali pertama seumur hidup mama pisah dengan Syafiq dan iqa jauh... dekat batu pahat, selalunya paling jauhpun kat Tanjung karang. Ni dah menyeberang beberapa negeri barulah sampai....Sedih ooooo anak2 jauh. On the way balik tu kami singgah kat hentian kecil di tangkak... kami berhenti sebab nak mandikan pagi si Adam yang telah bangun tido... Almaklum gerak pagi....sian pulak nak mandikan dia pagi2x....  bila kami berhenti kat perhentian kami jumpa la keter power Lotus ni... apalagi si adam pun posing la depan keter ni lepas mandi ... Sapa la owner keter ni agaknya...sepanjang setengah jam kami melepak tak jumpa langsung ownernya.


Sabtu, 19 November 2011

Cuti Sekolah menjelma kembali

Yeee... pasti anak2x teruja pada hari ini kerana pada hari ini mereka semua memulakan hari pertama cuti persekolahan mereka. Pasti ibubapa padat menyusun jadual untuk anak2x mereka dan tak kurang juga yang hendak menghabiskan cuti tahun bersama anak2x... Pastinya aktiviti bersantai bersama keluarga menjadi pilihan utama. Maka kami ingin berkongsi keindahan Tugu A Farmosa di melaka pada kunjungan baru-baru ini dan di sana terdapatnya pameran antarabangsa artifak peninggalan Islam dan China... Tiket promosi sekarang ni untuk pameran tersebut dengan harga cuma RM5 ( harga biasa RM20 )... inilah dia rakaman suasana di hadapan A Farmosa, Melaka...
video

Jumaat, 18 November 2011

Serapan Nostalgia

Tetiba pepagi ni aku teringat serapan nostalgia aku zaman aku hendak pergi sekolah tahu awal 80an dulu.... iaitu jemput-jemput ikan bilis....Bahan-bahannya pun mudah... tepung + ikan bilis + garam secukup rasa + air = siap dah ....kalau nak ada perisa pisang bubuh je pisang... kalau nak rasa kelapa pun bubuh je kelapa...senang jee.... Bab uli tepung tu memang aku suka tolong mak aku dulu masa kecik2x... pas tu bahan tu di uli semua sehingga pekat dan di goreng dalam kuali. Itulah mak aku buat pepagi kalau aku nak pi sekolah... pas tu menu serapan untuk seminggu tu akan diselang selikan dengan ubi rebus... lempeng.... keledek .... kalau hujung minggu mesti mak buat menu special macam nasik lemak kee... nasik goreng kee... atau lain-lain...

Inilah dia yang aku panggil Jemput-jemput

Khamis, 17 November 2011

Kari Kepala Ikan di Uptown Damansara

Malam yang lepas rumah kami kehabisan gas dapur memasak.... Maka secara rasminya isteriku tutup dapur untuk seketika... Apa lagi... terpengaruh dengan membaca blog rakan-rakan di alam maya tetiba teringat Kari kepala ikan merah... Pikir punya pikir kami sepakat untuk ke Damansara Uptown untuk menjamu selera di sana. Seterusnya.... aku juga yang kena redah memandu di jalan jem di Highway LDP dari Cyberjaya ke Damansara menuju ke sana selepas pulang dari kerja. 

Inilah menu kami pada malam ini

Rabu, 16 November 2011

Asalnya ikan di Tesco / Giant / Carrefour dan Pasar borong

Kali ni kami hendak bawa pembaca bersiar-siar di muara Sungai Tengi.... Bila kita bercakap mengenai Muara Sungai Tengi mesti ada yang mengaru kepala di mana lokasinya tetapi kalau dinyatakan Muara Tanjung Karang mesti ada yang boleh ingat atau mengagak lokasinya... Entri ini juga merupakan sambungan daripada kisah Tanjung Karang . Kali ini kami nak berkongsi aktiviti nelayan menaikkan hasil tangkapan di Muara Sungai Tengi yang dinamakan Bagan Pasir.


Selasa, 15 November 2011

Tip untuk bakar Kambing Golek

Pada hujung minggu lepas ibu kami mengadakan kenduri dan menu utamanya ialah kambing golek. Kami pun bersembang-sembang sambil berkongsi tip cara-cara nak bakar kambing golek ni. Pelbagai perkara dia ajar tapi bab cara nak buat kuah BBQ tu dia tetap rahsiakan sebab dia kata hanya kuah sahaja yang membezakan rasa masakan kambing golek bakar ni dengan yang lain... Maka kami ingin berkongsi tip-tip cara untuk bakar kambing ni... Sebelum itu kambing ini telah diperam semalaman sebelum hendak di bakar.....


Isnin, 14 November 2011

Taman Desa Sri Qaseh 12/11/2011 Saluran Air

Kali ini kami nak berkongsi perkembangan Taman Desa Sri Qaseh mengenai sistem saluran air pula. Sebenarnya pada kunjungan kali ini kami perhatikan unit lot 3806 hinggalah lot 3822 telah habis di plaster dinding bahagian luar dan untuk bahagian dalam pula masih ada beberapa rumah lagi yang belum dihabiskan. Rasanya minggu ini habis semua di plaster luar dan dalam agaknya. Manakala Lot 3738 - lot3751 kebanyakkan sudah naik bumbung dan dinding. Untuk lot 3780 hingga 3805 pula masih siap kerangka dinding dan bumbung sahaja. begitu juga yang lain masih di peringkat yang sama.

Beginilah rumah kami yang siap proses plaster luar dan dalam

Ahad, 13 November 2011

Ular pun guna GPS !!!

Sejarah GPS

Sistem Kedudukan Global atau Global Position System (GPS) adalah berasaskan ruang Global Navigation Satellite System (GNSS) yang membekalkan maklumat lokasi dan masa dalam cuaca semua, di mana-mana bahagian atau berhampiran Bumi, di mana terdapat talian tidak terhalang penglihatan kepada empat atau lebih satelit GPS . Dikekalkan oleh kerajaan Amerika Syarikat dan boleh diakses secara bebas oleh sesiapa yang mempunyai penerima GPS dengan beberapa batasan teknikal [kejelasan] yang hanya dikeluarkan untuk pengguna ketenteraan.



Ular pun guna siput sebagai GPS...heee3x

Jumaat, 11 November 2011

Sejarah Kolam Air Panas Sungai Gerisik

Sejarah kolam air panas Sungai Gerisik ini bermula dengan pembukaan Kg Sungai Gerisik pada tahun 1883 oleh Orangkaya Ali dari Muar dan para pengikutnya yang menyusuri pantai Selat Melaka setelah berlakunya perselisihan keluarga. Penemuan Kolam Air Panas Sungai Gerisik ini merupakan satu-satunya kolam yang airnya sentiasa panas secara semulajadi yang terdapat di Daerah Muar khasnya dan Negeri Johor.


Khamis, 10 November 2011

Korban Rambut Adam



salam semua......semoga hari ini hari yang ceria buat anda sekelian.....
Harini nai cerita pasal Adam.... Sempena Raya Haji. Orang lain pi haji. Adam pun korban kan rambutnya juga..... Pertama kali dalam sejarah hidupnya dia potong rambut kat kedai... selalunya mama yang trim rambutnya..... jumaat lepaslah rambutnya dipotong... mula2 cam cuak juga sebab takut dianya x mahu... sebab pernah dulu pi kat barber dia melompat takut. Tapi kalini ok pulak bila digunting dengan Ah so. Jum kita tengok gelagat budak kecik tu....


Rabu, 9 November 2011

Sibuk dengan Audit EAC

Sibuk sangat minggu ni dengan audit... malam tadi pun balik kerja jam pukul 1 pagi... pepagi dah bangun nak hantar anak ke sekolah... gitulah kehidupan kami untuk minggu ni... nak diringkaskan cerita .... inilah je cerita yang kami boleh catatkan buat sementara waktu...

Apa yang disibuk-sibukkan dengan EAC Audit ni???...mari kita kongsi apa itu EAC ( kalau nak tahu laa )...

EAC bermaksud ENGINEERING ACCREDITATION COUNCIL MALAYSIA

Selasa, 8 November 2011

Berangan yang membawa kebaikan

Tetiba mata aku tertarik pulak tengok gambar ni.... kreativiti mamat ni tak kurang hebatnya.... nasib baik la kat skrin TV tu tak kuaar muka doremon kerr..naruto ker... upin dan ipin atau juga boboboi... Kekadang tu terfikir juga dengan gelagat manusia untuk mencipta sesuatu...


Isnin, 7 November 2011

Ngauman Sang Lembu di Pagi Aidil Adha

Setiap tahun pada 10 Zulhijjah pasti semua umat Islam akan menyambut Hari Raya Korban...Pada tahun ini abng kami yang berada di Batu Pahat ada membuat korban...Kemeriahan Aidil Adha jua yang kami nantikan sekeluarga... Lepas sembahyang Sunat Aidil Adha di Masjid Simpang Lima, kami bergegas ke tempat penyembelihan lembu di Parit Warijo, Sri Medan yang akan dijadikan korban..... Semoga korban daripada abang dan keluarga mereka di terima oleh Allah S.W.T....




Sabtu, 5 November 2011

Lampu raya version baru....

Assalammualaikum....
Syukur alhamdulillah sampai juga di bumi Batu Pahat , sebab turn kali ni di sini.... Sepanjang 10 tahun kami tidak pernah mengingkari giliran jadual balik kampung..... sebab kalau I langgar perjanjian nanti U pulak nak langgar perjanjian tersebut...so kami sama2 akur dengan giliran yang telah ditetapkan. Di kesempatan ini kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha. Jangan makan daging banyak sangat, jaga kesihatan. Berhati2 di Hari Raya  di jalan raya. Ingatlah orang yang tersayang.....Kami nak berkongsi pengalaman Raya kami ketika ini di waktu senja di rumah bonda kami di Batu Pahat... Panorama senja kami rakamkan sebagai tatapan kenangan sambutan menjelang malam raya....

Lampu raya yang menyinari rumah bonda kami....

Jumaat, 4 November 2011

Pam Minyak Waja

Selamat pulang ke kampung semua..........Kali ini aku nak berkongsi pengalaman mengenai ragam kerosakan pam minyak waja. Jika alat ini rosak...alamatnya berkemah di tepi jalan la jadinya... Maka aku ingin berkongsi pengalaman untuk mereka yang memerlukan sedikit ilmu ketika menghadapi kecemasan ini. gambar di bawah ini merupakan pum minyak waja yang selalu dikatakan rosak oleh sesetengah pihak. Sebenarnya tidak semua perkara jika enjin tidak boleh start disebabkan oleh kerosakan pam minyak ini. Memang benar pam minyak ini mudah rosak jika penjagaannya kurang memuaskan.


Khamis, 3 November 2011

Ragam Proton Waja

Menjelang Raya korban yang hampir tiba ni maka eloklah kita memeriksa keadaan kenderaan kita sebelum memulakan perjalanan yang jauh... Paling wajib servis enjin.....Jadi aku sekadar nak berkongsi dengan pembaca mengenai masalah-masalah kereta proton waja aku ni.....Waja aku ni waja tahun 2002, so boleh boleh kira dah 9 tahun dah usia kereta ni. Aku beli waja ni secondhand pada tahun 2008, sejak dari beli (mileage 80k++) hingga sekarang ( mileage 235242Km ) kereta waja aku ni selalu juga gagal nak hidupkan enjin disebabkan  bateri, altunator, camshaft sensor dan wiring soket yang semakin reput....namun enjin rosak kat tengah jalan pernah sekali juga disebabkan camshaft sensor rosak... pun aku tukar sendiri tepi jalan.... minyak habis tepi jalan pun pernah....Boleh kira enjin dia memang tiptop lah jugak. Cuma alatan sokongan enjin yang sudah sampai masa untuk diganti satu persatu.....



Rabu, 2 November 2011

Fitness First di IOI Puchong

Inilah ceritanya bila isteri dah bersemangat nak kuruskan badan... heeee3x... tak pee..sebagai suami mestilah kena beri semangat.... Nak dijadikan cerita maka kami pun pergi lah ke Fitness First di IOI Puchong.... Ok gak tempat ni.... Banyak kemudahan yang disediakan samada untuk mereka yang inginkan bersenam atau mereka yang menunggu seperti aku ni....

 Kaunter Pendaftaran di Fitness IOI Puchong.

Selasa, 1 November 2011

Taman Desa Sri Qaseh 30/10/2011 Plaster Dinding Rumah

Pada Ahad lepas kami pun seperti biasa meninjau perkembangan perumahan kami ini. Nampaknya hari minggu pun mereka bekerja seperti biasa untuk menyiapkan taman perumahan ini dan terfikir... agaknya waktu malam je mereka ni berehat setiap hari kerana pada kunjungan yang lepas pun mereka bekerja di hujung minggu. Jadi pada kali ini kami ingin berkongsi mengenai plaster dinding rumah. Rumah kami yang telah siap di plaster di sebelah dalam menambahkan lagi rupabentuk kediaman kami ini.

Inilah lot rumah yang telah di plaster dinding dan tiang di bahagian luar ...

Isnin, 31 Oktober 2011

2nd sesion @ Menara TM

Assalammuaikum..
Hemmm hari yang di tunggu pun tiba, maka harini 28/10/2011 kami akan mengikuti rombongan Cik Kiah ke menara rebung aka Menara TM untuk menghadiri sesi ke2 bagi menyertai pertandingan 14-days-weight-loss-program...

inilah diantara peserta yang akan ke menara TM.... wow teruja tul dah lama kija sini ni tapi 1st time naik bus MMU.

Ahad, 30 Oktober 2011

Khazanah Kapal Karam Di Muzium Negara

Muzium Negara buat pertama kali menganjurkan pameran artifak kapal karam kepada orang ramai mulai 15 Ogos 2011 hingga 1 Januari 2012. Ketua Pengarah Jabatan Muzium, Datuk Ibrahim Ismail berkata, sebanyak 204 artifak daripada 13 kapal karam yang ditemui dipamerkan. “Tujuan pameran ini adalah untuk meningkatkan kesedaran dan ilmu kepada orang ramai mengenai sejarah silam termasuk yang pernah berlaku di perairan Malaysia,”. Menurut Ibrahim lagi, orang ramai dapat melihat sendiri keajaiban artifak menerusi barang-barang yang ditemui di dasar laut. “Selain artifak, barang-barang penghantaran perkahwinan yang kekal dalam bentuknya walaupun berada di dasar laut selama ratusan tahun juga akan dipamerkan,” ujarnya.

Inilah replika kapal karam yang berada di hadapan pintu masuk ke galeri pameran muzium

Sabtu, 29 Oktober 2011

Waspada dengan sihir pelaris!!!

Cara mudahnya nak tahu kedai itu ada pelaris (Khadam jin), baca Ayat Qursi 3kali di luar dari kedai. Sebaiknya semasa dalam kereta. Kemudian buka tingkap dan tiup 7x ke arah kedai. Tak perlulah tiup macam bomoh pooh kiri pooh kanan.he..he.. Tiup perlahan-lahan sampai habis nafas(mcm ustaz Ismail Kamus ajar)

Sekiranya ada pelaris di kedai tersebut, “khadam” tu akan marah dan kita akan rasa seperti satu angin menerpa ke muka kita. Kalau dah macam tu, eloklah kita jangan makan dikedai tersebut.

Terdapat ralat dalam alat ini