Rabu, 9 November 2011

Sibuk dengan Audit EAC

Sibuk sangat minggu ni dengan audit... malam tadi pun balik kerja jam pukul 1 pagi... pepagi dah bangun nak hantar anak ke sekolah... gitulah kehidupan kami untuk minggu ni... nak diringkaskan cerita .... inilah je cerita yang kami boleh catatkan buat sementara waktu...

Apa yang disibuk-sibukkan dengan EAC Audit ni???...mari kita kongsi apa itu EAC ( kalau nak tahu laa )...

EAC bermaksud ENGINEERING ACCREDITATION COUNCIL MALAYSIA

EAC terdiri daripada 5 pihak-pihak berkepentingan ( BEM, IEM,MQA, JPA dan Industri Majikan daripada amalan profesional ) dari industri dan akademik. Tanggungjawab utama EAC adalah untuk menetapkan kelulusan dasar dan tingkah laku dan penilaian akreditasi.


Majlis Akreditasi Kejuruteraan (EAC) adalah sebuah badan yang diwakilkan oleh Lembaga Jurutera Malaysia sebagai badan akreditasi hanya diiktiraf bagi program-program ijazah kejuruteraan yang ditawarkan di Malaysia. Keahlian yang EAC terdiri daripada lima (5) pihak-pihak berkepentingan iaitu,Lembaga Jurutera (BEM) [06/05 wakil], Institusi JuruteraMalaysia (IEM) [06/05 wakil], Majikan Industri [wakil 3-4], Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) [1 wakil] dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) [1 wakil].

EAC telah menyediakan kepimpinan dan jaminan kualiti dalam pendidikan kejuruteraan yang lebih tinggi sejak tahun 2000. EAC mengiktiraf 190 program di 26 institusi pengajian tinggi (IPT) diseluruh negara.
EAC telah diperkukuh dengan pentadbiran di Jabatan Akreditasi Kejuruteraan. Jabatan pada masa ini beroperasi di pejabat Kelana Jaya. Dikelolakan oleh seorang pengarah, empat pengarah bersekutu, pengurus dan lima kakitangan pentadbiran. Jabatan ini juga disokong oleh jawatankuasa yang menyelia pembangunan Manual, perubahan berasaskan hasil budaya di institusi pengajian tinggi, jaminan kualiti dan hal ehwal antarabangsa.

Pada 18 JUN 2009 Lembaga Jurutera Malaysia telah diterima sebagai penandatangan 13 Persetujuan Washington. EAC telah memainkan peranan penting dalam memastikan program-program kejuruteraan EAC bertauliah Malaysia sebahagian besarnya bersamaan dengan ijazah kejuruteraan penandatangan Persetujuan Washington.

Fungsi-fungsi utamanya adalah seperti berikut:

1) Mengekalkan senarai program-program kejuruteraan yang bertauliah.
2) Menyelia pembangunan dan operasi akreditasi dan pengiktirafan bersama program-program dengan negara-negara lain.
3) Pastikan Lembaga dimaklumkan mengenai aktiviti-aktiviti EAC.Di mana perlu membuat cadangan kepada Lembaga Pengarah.
4) Foster penyebaran perkembangan dan amalan terbaik dalam pendidikan kejuruteraan.
5) Nasihat Lembaga ke atas penyata perwakilan atau awam yangperlu dibuat berhubung dengan pendidikan kejuruteraan.

Jadi, kami di pihak Fakulti Kejuruteraan ni kena sediakan paperwork untuk subject NANO TECHNOLOGY  ( yang merupakan subjek baru ditawarkan oleh fakulti kami ) untuk geng-geng deligasi EAC ni datang audit UNTUK  semua kemudahan dan silibus pelajaran serta makmal yang ada..

Insyalah bila semua selesai kami akan merayau-rayau kembali dalam dunia blog ini...salam semua... 

Ceria-ceria selalu.....

3 ulasan:

  1. ooouhh..if in accountancy field, we have MIA..MASB

    BalasPadam
  2. kira serupa gak la bro...baru jer hbs audit

    BalasPadam
  3. tu la pasal nya... tapi sekarang dah lepas...fuhh...legaaa...

    BalasPadam