Ahad, 13 November 2011

Ular pun guna GPS !!!

Sejarah GPS

Sistem Kedudukan Global atau Global Position System (GPS) adalah berasaskan ruang Global Navigation Satellite System (GNSS) yang membekalkan maklumat lokasi dan masa dalam cuaca semua, di mana-mana bahagian atau berhampiran Bumi, di mana terdapat talian tidak terhalang penglihatan kepada empat atau lebih satelit GPS . Dikekalkan oleh kerajaan Amerika Syarikat dan boleh diakses secara bebas oleh sesiapa yang mempunyai penerima GPS dengan beberapa batasan teknikal [kejelasan] yang hanya dikeluarkan untuk pengguna ketenteraan.



Ular pun guna siput sebagai GPS...heee3x
Pada kunjungan kami ke DAS AUTO SHOW di bukit jalil... Kami sempat rakamkan gelagat pengunjung yang bertanding untuk mendapatkan hadiah GPS dari pihak penganjur ... Pelbagai kreativiti lah mereka keluarkan untuk memenangi sebuah GPS... mari kita saksikan ...



Program GPS menyediakan keupayaan kritikal kepada ketenteraan, pengguna sivil dan komersial di seluruh dunia. Ia merupakan enjin pertumbuhan ekonomi dan pekerjaan, dan telah menjana aktiviti ekonomi berbilion-bilion dolar. Ia mengekalkan kelebihan masa depan taktik pertempuran ketenteraan ke atas pihak lawan dan merupakan salah satu daripada empat teras keupayaan tentera. Di samping itu, GPS merupakan tulang belakang untuk memodenkan sistem trafik udara global.


GPS keluaran Sony

Projek GPS telah dibangunkan pada tahun 1973 untuk mengatasi keterbatasan sistem navigation sebelumnya, menyepadukan idea-idea dari beberapa terdahulu, termasukbeberapa kajian reka bentuk kejuruteraan yang dikelaskan dari tahun 1960-an. GPS telah diwujudkan dan direalisasikan oleh Jabatan Negara AS Pertahanan (DOD) dan pada asalnya berjalan dengan 24 satelit. Ia mula beroperasi sepenuhnya pada tahun 1994.


Perbezaan masa sebenar yang ditentukan oleh GPS

Kemajuan dalam teknologi dan permintaan baru terhadap sistem yang sedia ada kini telah membawa kepada usaha-usaha untuk memodenkan sistem GPS dan melaksanakan generasi akan datang satelit GPS III dan Generasi Sistem Kawalan Operasi(OCX). Pengumuman dari Naib Presiden dan White House pada tahun 1998 telah memulakan perubahan-perubahan ini. Pada tahun 2000, Kongres Amerika Syarikat yang diberi kuasa usahasama pemodenan, yang disebut sebagai GPS III.



3 ulasan: