Selasa, 31 Januari 2012

Cara mudah mencari muka surat dlm Quran..!!!

Subhanallah.... mari kita mendekatkan diri kepada Nya.

Terima kasih kepada rakan yang menghantar email tentang perkara ini kepada saya dan ingin dikongsikan kepada pembaca semua....




Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kpd kita semua umatnya. Ada 2 benda yg Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kita iaitu Al-Quran dan juga Sunnah utk kita semua amalkan. Berapa kali korang baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nk dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al_Quran adalah kalam Allah (dtg daripada Allah sendiri bukan diciptakan manusia)


Tip yg nk kongsikan ni adalah cara utk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran. Memang menakjubkan kerana hanya dengan menggunakan formula matematik ringkas, kita dapat tau muka surat setiap juzuk Al-Quran.






Jom sama2 kita belajar...






Contoh 1


Jika anda ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:


5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8


Letakkan no 2 selepas jawapan.


Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82


Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman.






Contoh 2


Jika anda ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:


10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18


Letakkan no 2 selepas jawapan.


Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182






Contoh 3


Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:


23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44


Letakkan no 2 selepas jawapan.


Jadi, juzu 23 adalah pada halaman 442






Subhanallah, memang menakjubkan kan kawan2. Sama2 kita kongsikan kepada kawan2 kita, adik2 kita, famili2 kita supaya kita sama2 mendapat pahala... yang baik jadikan pegangangan dan yang buruk jadikan sempadan.










12 ulasan:

  1. Terima kasih...info yg sgt menarik. mohon utk share dgn pelajar2 saya...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sila laa... si isteri yg buat ni... dapat email dari member dia..

      Padam
  2. penah dpt info ni.. memang baguskan..

    BalasPadam
  3. 1st time tau ni.. mmg menakjubkan...

    BalasPadam
  4. terima kasih... berguna info nih :)

    BalasPadam
  5. Subhanallah info yg sgt best!

    BalasPadam
  6. rugi kalau tak salin info ni..thanks 4 sharing :)

    BalasPadam
  7. Bagus info ni bang .. dapat digunakan bila2 masa sahaja .. terima kasih kepada bang kaz n sis sue :)

    BalasPadam
  8. nice info..balik nanti nak cuba tengok la hehe

    BalasPadam
  9. Salam Kazman & Sue,

    Info yang sangat baik buat kita semua....terima kasih....

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini