Khamis, 26 Januari 2012

Keindahan Puncak Alam

Perbezaan istilah penggunaan antara Bukit dan Gunung ialah ketinggian tanah yang melebihi 650meter dari aras laut baru di panggil gunung dan jika di bawah 650meter pula di panggil bukit.

Dan telah Kami jadikan di bumi ini gunung-gunung yang kukuh supaya bumi itu (tidak ) bergoncang bersama mereka, dan telah Kami jadikan di bumi itu jalan-jalan yang luas agar mereka mendapat petunjuk. (Surah al-Anbiya; 31)


Bukankah Kami telah menjadikan bumi ini sebagai hamparan. Dan gunung-gunung sebagai pasak?. (Surah an-Naba; 6-7) 

                                            

Dan kamu melihat gunung-gunung itu, kamu menyangka ianya tetap di tempatnya, padahal ia bergerak seperti geraknya awan.Surah an-Naml;88.


dan Dia menciptakan gunung-gunung di muka bumi supaya tidak bergoyang bersama kamu… (Surah Luqman;10)


“Dan Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapkannya supaya ia tidak menghayun-hayunkan kamu, dan Dia mengadakan sungai-sungai serta jalan-jalan lalu-lalang, supaya kamu dapat sampai ke matlamat yang kamu tuju.” Surah al-Nahl: 15)


Daripada Jabir r.a. , Nabi Muhammad S.A.W bersabda:

"Dijadikan untukku bumi sebagai masjid (tempat sujud) yang suci".
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).



24 ulasan:

  1. cantik pemandangan dr atas bukit..subhanallah

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila tengok gambar pun dah dapat ketenangan...

      Padam
  2. Balasan
    1. ni kat puncak Gunung Chabang di Simpang Pulai, Perak...

      Padam
    2. Guning Chabang? tak pernah dengar pulak..

      Padam
  3. bayangkanlah ia bertebaran menjadi debu apabila kiamat tiba...tak tergambar oleh akal manusia..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yang pasti hari kiamat tetap tiba...

      Padam
  4. sangat indah gambar2 tu semua bang kaz n sis .. tenang ja jiwa .. sesungguhnya ciptaan ALLAH sangat istimewa :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. setenang awan di kaki gunung... heee3x

      Padam
  5. Subhanallah...indahnya ciptaan Allah...

    BalasPadam
  6. masih teringat2 masa kita dok daki bukit Jambul kat Penang dulu, kembang kempis hidung sedut oksigen, Pakcik tua yang hangkut air turun naik dan berapa kali, ahkak juga yang tercungap-cungap tak sampai-sampai...heeee, Bila dah sampai atas...masyaAllah ...sungguh indah pemandangan, sejuk mata memandah, betapa indah ciptaan Ilahi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. pakcik tu training dah berapa lama dah tu... memang tak sama la dengan yg sesekali panjat... haaa3x

      Padam
  7. tenang je rasa dpt tgk gambar2 ni.. blm tgk secara realiti lgkan.. Allah Maha Besar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. masa gambar ni diambil waktu pagi dan senja... memang best tgk aktiviti kenkawan memanjat gunung.... kami dpt tgk jadi laa... pun dah rasa tenang...

      Padam
  8. eh..memang cantik la gambar2 tu....

    BalasPadam
  9. Subhanallah...ciptaan Allah...gunung dan bukit pasak bumi...


    info menarik nak bezakan bukit dengan gunung mengikut ukuran ketinggian berapa-berapa dari aras laut...hehe...

    BalasPadam
  10. Assalam..
    Cantik la pemandangan tu...

    BalasPadam
  11. memang indah semua ciptaanNya..:D

    BalasPadam
  12. Subhanallah..damai je tengok..:)

    BalasPadam
  13. dulu saya pernah belaja kat UITM Puncak Alam, serius, bila berada tingkat ats, nampak pemdangan yg sungguh cantik. subhanallah :)

    BalasPadam
  14. ingatkan puncak dekat bukit cherakah tu...rupanya dekat perak. memang cantik!!

    BalasPadam
  15. lawanya pemndangan nyer..rasa tenangjer..kalau otak berserabut mmg jd relex

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini