Sabtu, 31 Mac 2012

Ulangtahun Perkahwinan Yang ke 10 ...

Pejam celik dah sepuluh tahun dah kami bersama.... Rasanya begitu pantas masa berlalu... Waktu dulu 10 tahun yang lalu mesti tengah sibuk sekarang ni....Pukul 5 pagi rombongan dari Batu Pahat, Johor dah gerak ke Tanjung Karang, Selangor... Punya la berdesup-desup nak kejar waktu nikah pukul 10 pagi di Mesjid Tanjung Karang.Punya la laju sampai eksiden kat Ijok langgar tiang lampu....


Jumaat, 30 Mac 2012

Sinar Cahaya Ayat Kursi

Kuliah Hari Jumaat 




Dalam sebuah hadis ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehinggalah Baginda mendengar jawapan salam daripada isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Gempa Bumi Di Mersing

Satu gempa bumi Lemah bermagnitud 3.2 skala Richter telah berlaku di Mersing, Johor pada pukul 9.43 malam, 29 Mac 2012. Pusat gempa bumi tersebut terletak di latitud 2.5 Utara longitud 103.9 Timur. 16km Timur laut Mersing, Johor. Gegaran kecil dirasai di sekitar Mersing.

Khamis, 29 Mac 2012

Cuba Jawab Soalan Ini..

Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera,
Tetida terasa macam jadi cikgu pulak, Harini Cikgu Sue nak beri satu soalan BM. Diharap adalah murid2 dan ibubapa yang sudi menjawab soalan ini.... Soalannya seperti berikut....

Pilih tanda baca yang betul .

A) Emak ke pasar untuk membeli ayam, sayur dan daging.
B) Emak ke pasar untuk membeli ayam, sayur, dan daging.
C) emak ke pasar untuk membeli ayam, sayur dan daging.
D) Emak ke pasar untuk membeli ayam sayur dan daging.

Sila baca dengan teliti dan lihat tanda baca yang sesuai.... fikir 2x dan selamat menjawab.

gambar ni diambil dari mshalim.com


Sekian soalan untuk hari ini.... Petang ini pukul 3 petang saya akan pastekan gambar kertas soalan anak saya ni dan anda akan tahu jawapan yang diberikan oleh cikgu........

Rabu, 28 Mac 2012

Bluetooth Pelbagai Guna


Hari ini kami hendak berkongsi mengenai Bluetooth dan kegunaannya.  Teknologi Bluetooth adalah lebih baik berbanding dengan Infrared Modem yang telah kami siarkan pada entri yang terdahulu di Perhubungan Antara Komputer Tanpa Wayar. Bluetooth juga banyak digunakan sehingga kini dan terus mendapat penggunaan meluas antara peranti barangan elektronik.

Selasa, 27 Mac 2012

Jenayah Anai-anai Yang Membawa Padah

Hujung minggu lepas bermulanya episod ngeri kegiatan jenayah anai-anai di kediaman kami. Serangan anai-anai telah mengganas dan memerlukan pembaikan yang membabitkan kos yang tinggi. Seterusnya, bermulalah episod kami bertukang di rumah sendiri. Pada kali ini, kami hendak berkongsi mengenai serangan anai-anai ini kepada pembaca Blog Menara Kehidupan. Semoga dengan sedikit gambaran dapat di kongsi bersama untuk mencegah jenayah Anai-anai ini. Sebelum itu, mari kita berkongsi sedikit info apa yang kami fahami melalui pembacaan mengenai anai-anai yang terdapat di kebanyakan kediaman kita ini. 

Lantai dan dinding ruang makan kami yang
dalam proses menaiktaraf

Isnin, 26 Mac 2012

Agensii Mencari Jodoh dan Poster

Semalam kami pergilah makan di luar sambil bersantai di hujung minggu... tiba-tiba kami jumpa iklan ini yang di tampal di Taman Puchong Perdana sebelah medan makan. Kami pun snap la iklan ni... kot-kot ada rakan2x atau pembaca blog yang ingin mencuba nasib untuk mencari jodoh....


Projek 100 Bloggers



Hari ini kami nak sharing dengan pembaca semua untuk joint projek 100 blogger ni... mana tahu kalau boleh menambah jumlah traffic dan pendapatan melalui penajaan... tak rugi kalau mencuba....dan yang penting nawaitu kita untuk menyokong di antara kalangan blogger juga. Kan kita memang di galakkan tolong menolong..... Tapi yang pasti ni dah kali ke berapa agaknya menjointkan diri dalam satu-satu kempen...





Ahad, 25 Mac 2012

Tapak Kaki Manusia Tertua Di Dunia...

Hari ini kami hendak berkongsi mengenai kesan tapak kaki yang terawal dijumpai... semakin lama dengan kemajuan sains dan teknologi dapat menrungkap sejarah peradapan manusia awal atau lebih di fahami kaum nabi Adam....

Kesan ditemui di utara Kenya dipercayai kedua
 tertua di dunia
 merupakan misteri  tapak kaki
1.5 juta tahun 
   

Sabtu, 24 Mac 2012

Kejohanan Bolasepak Staff MMU Piala FA 2012


Perlawanan bolasepak Akhir Piala FA 2012 liga Staff MMU ni pun muncul pada hari semalam... Semangat tetap semangat...   Ni lah piala yang menjadi rebutan team yang bertanding.....Ada 5 kumpulan staff yang bertanding dan kejohanan ini hampir sebulan telah diadakan sebelum ini....

Jumaat, 23 Mac 2012

Kempen Derma Darah Di Multimedia Universiti

Selama 3 hari kempen derma darah diadakan di tempat kerja kami di Multimedia Universiti, Cyberjaya. Ok la jugak sambutannya.... ramai student dan staff menderma... sambil menderma darah sambil berbakti kepada mangsa kemalangan atau pesakit yang memerlukan nanti. Kempen ini yang dijalankan oleh Pusat Darah Negara ini merupakan acara tahunan di sini. Kami bersama rakan sekerja pun menyahut kempen menderma darah untuk kali entah dah keberapa kali dah.... best kalau derma darah ni... menyihatkan badan... .Jom kita layan suasana di sana...

Khamis, 22 Mac 2012

Panduan Mengapa Air Bateri mudah kering

Dalam segmen entri Kejuruteraan kali ini saya hendak berkongsi mengapa air bateri mudah kering atau habis... Pagi semalam tetiba saya dapat call dari kawan sekerja yang mengalami masalah enjin tidak dapat dihidupkan. Apabila saya periksa mendapati air baterinya telah kering. Ini kerana Air yang terdapat di dalam bateri amat penting untuk penggunaan sehari - harian kenderaan kita. Jika air bateri telah kering akan mengakibatkan enjin kenderaan kita tidak dapat di hidupkan atau berfungsi seperti biasa. Jika kita menggunakan bateri sel  kering maka kita terhindar dari masalah ini.


Rabu, 21 Mac 2012

Taman Desa Sri Qaseh 21/03/2012 Warna Apakah Pilihan Kita?

Lama dah tak Update entri ni tapi bukan bermakna saya tidak mengunjungi taman ini untuk melihat perkembbangan rumah ini. Tiap2x minggu saya tengok. Lagi seronok datang waktu mereka bekerja . Pada kunjungan semalam lebih kurang pukul 2 petang kami berbual-bual dengan En. Jef  sebagai penyelia pembinaan dan seorang lagi penyelia berbangsa cina (lupa namanya) iaitu penyelia bahagian bekalan bahan binaan di Taman Perumahan Desa Sri Qaseh ini. Seronok la juga bila dapat tahu perkembangan perumahan kita ni yang hampir hendak siap ni... dapat la kami berjumpa dengan penyelia -penyelia di tapak pembinaan ini.

Bila anak nak ikut pi kerja sekali....

Ini kisah semalam......Bila anak merengek tak nak di hantar kepada orang jaga... inilah jadinya... satu kerja abahnya kena bawa kat tempat kerja.... dari balik hantar emak belah isteri ke KLIA untuk pergi umrah si Adam terus tak nak pi tempat orang jaga. Kes naya.... meraung berguling2x dalam keter tak mahu di hantar.... nak tak nak kena bawa la juga....Pas tu bukakan TV9 dia pun bersenang lenang duduk tengok TV... Jangan esok dia tak mahu di hantar ke rumah pengasuhnya sudah la....


Selasa, 20 Mac 2012

Kelip-Kelip Kampung Kuantan...

Kali ini kami hendak berkongsi pula mengenai Klip-klip Kampung Kuantan. Pada entri yang lepas kami telah siarkan kelip-kelip Bukit Belimbing. Seronok juga pergi di sini. Cantik pemandangannya.... Jom kita layan gambar bersama .....  

Isnin, 19 Mac 2012

Tip Menghadapi Kekecewaan...

KECEWA........ Ramai antara kita mudah berputus asa apabila apa yang diusahakan atau diharapkan menemui jalan buntu. Lebih-lebih lagi setelah kita meletakkan usaha yang difikirkan sehabis-upaya atau meletakkan harapan setinggi-tingginya. Namun tatkala ditakdirkan kita tak perolehi, gagal atau impian hancur berkecai, semangat kita hilang begitu sahaja. 

Sabtu, 17 Mac 2012

High Definition Wall Paper

Malam ni sajer nak berkongsi wall paper yang rasanya menarik kami rasa.. tapi tak tahu la pulak untuk semua pembaca.... Jom kita layan wall paper untuk PC niii...

Size 932Kb

Jumaat, 16 Mac 2012

Lagenda Makam Keramat Anak Dara

Lagenda ini adalah merupakan cerita turun temurun beberapa genarasi yang berlaku di Kampung Tanjung Keramat Kuala Selangor yang terkenal sebagai kota sejarah bagi negeri Selangor. Makam ini terletak berdekatan dengan Bukit Malawati dan mempunyai tasik air tawar yang berwarna kehijau-hijauan. Kedalaman tasik ini tidak diketahui tetapi ia telah menyimpan satu rahsia lagenda yang di perturunkan dari satu generasi ke satu generasi hingga kini.


Khamis, 15 Mac 2012

Kamu Berkahwin Kerana Apa?

Salam,

Hakikat sebuah perkahwinan....... Perlulah kita renungkan apakah hubungan kita dalam perkahwinan selama ini demi untuk menjaga kerukunan kebahagiaan rumahtangga.........



Rabu, 14 Mac 2012

Teknik Membaiki Oscilloscope

Hari ni nak berkongsi mengenai cara-cara hendak memperbaiki alatan makmal yang rosak. Semasa cuti semester la baru boleh buat kerja-kerja begini. Di ringkaskan kali ni kami nak syer mengenai cara-cara asas memperbaiki Osciloscope Topward  atau Goodwill . Antara masalah yang sering di alami seperti berikut:-

1) Gambar terus tiada ( tiada waveform langsung ) 
2) Gambar waveform separuh. ( seperti di gambar )


Selasa, 13 Mac 2012

Pesta Belon di Putrajaya

Sajer nak hebahkan mengenaipesta belon di putrajaya pada 15 - 18 march ni... Jom beramai-ramai kita naik belonnnn....... Pesta belon akan diadakan dari 7 pagi sampai 9 malam.... Memang best kalau pi tengok belon panas ni... anak-anak la yang paling seronok.... jadi... kalau ada masa jom kita beramai-ramai ke sana.....


Isnin, 12 Mac 2012

Bersyukur Dengan Limpahan Rezeki yang kita ada.....

Syukur seorang hamba ialah berterima kasih kepada Penciptanya dalam bentuk lisan, hati dan perbuatan. Bersyukur dengn lisan ialah dengan menyatakan Alhamdulillah, bersyukur dengan hati ialah perasaan mencukupi, qanaah, dan redha dengan apa yang diterima. Bersyukur dengan perbuatan ialah dengan beramal dengan apa yang disuruh Allah dan tidak menentang Allah dengan mengingkariNya. 

Haiwan pun pandai bersyukur dengan
rezeki yang ia terima.... 
Lihatlah tangannya seolah-olah menadah tangan tanda bersyukur dengan rezeki yang ia terima.... Lokasi di Atas Bukit Malawati, Kuala Selangor....

Sabtu, 10 Mac 2012

Kemalangan di Taman Putra Perdana, Puchong, Selangor

Kecuaian yang meragut nyawa mereka yang tidak bersalah.....

Disebabkan oleh sikap tidak perihatin dengan meninggalkan kereta yg rosak di tepi jalan utama Putra Perdana. Motosikal melanggar kereta tersebut dan jatuh dan dilanggar pula oleh kereta Myvi. Pelajar Tahun 5 iaitu Vilosini A/P Sivamurugan Sk Taman Putra Perdana telah meninggal di tempat kejadian manakala bapanya parah dan kakinya confirm patah. Sebelum tu dah ada kemalangan lain di situ dan budak tu patah kaki.

Jumaat, 9 Mac 2012

Ruang Penyimpanan Emas Terbesar di Dunia....

Sesuai namanya, Federal Reserve Bank of New York letaknya di New York tepatnya di 33 Liberty Steet, Manhattan, New York, Amerika Serikat. Bank ini di buka pada tanggal 16 November 1914 dan tempat inilah anda boleh melihat emas yang banyaknya naujubillah yang tidak akan pernah anda lihat seumur umur anda karena disinilah terdapat vault ( ruang penyimpanan) emas terbesar di dunia.

Khamis, 8 Mac 2012

Penangan Aiskrimm.......

Hari jadi Adam hari ni kami berdua ambik cuti.... pun masih pikir nak kemana.... . mana2x pun jadi laa.... janji sambut jugak.... Heeee3x... tapi sebelum tu nak kongsi gelagat anak2x yg berebut aiskrim Wall Selection ni... kami beli kat Tesco nilai.... Dah masing2x nak makan... jadi kami pun belikan la jugak.... Biasa la... kami ni kalau berbelanja dapur yang banyak kat bil bayar tu bukan la barangan dapur tapi barangan "eksesori anak2x" yang banyak dan salah satunya aiskrim ni....  sapa yang tak de anak kecik nanti bila ada baru tahu.... Haaaa3x....jom kita layan ....


Rabu, 7 Mac 2012

Ranjau kehidupan Adam sehingga 3 tahun.......

Kali ni kami nak syer pula mengenai anak kami yang bongsu si adam ni.... esok dia akan menyambut hari kelahiranya untuk 3 tahun... Pejam celik dah nak 3 tahun dah usianya.... Kira 3 tahun dulu masa ni maknya dah kena tahan kat wad dah.... Kiranya esok lepas balik kerja nak sambutlah harijadi dia secara kecil-kecilan sahaja... yang penting ada.... Rasanya si adam ni biasa jee... entah dia tahu ke tidak agaknya esok hari jadi dia tapi yang semangat abang dengan kakak dia.... haaa3x Biasa laaa...

Selepas di lahirkan

Selasa, 6 Mac 2012

Berbasikal Di Paya Indah Wetlands

Semalam... Hari Ini dalam sejarah dimana hampir 10 tahun kami tinggal di Puchong, kami sekeluarga pergi  ke Taman Rekriasi Paya Indah Wetlands yang mana penghujung daerah sepang ni . So pada petang minggu kami pun sesajer bawak keluarga beriadah di sini sambil berbasikal.... sewa basikal kat sini RM5 hinggit selama 2 jam... ok la jugak untuk mengeluarkan peluh bersama anak2x. Macam-macam kemudahan ada...

Burung merak yang menyambut kedatangan kami

Isnin, 5 Mac 2012

Pendaftaran Anak-anak ke Sekolah Rendah Cyberjaya

Nak umum pada kawasan di Cyberjaya atau Putrajaya atau Sepang dan sekitarnya.... Kepada Ibu bapa yang ingin mendaftarkan anak2x mereka di Sekolah Rendah Cyberjaya bolehlah berbuat demikian di antara 1hb Mac 2012 hingga ke 31 April 2012.... 



Ahad, 4 Mac 2012

1001 kegunaan Khinzir yang perlu kita berhati-hati....

Kita sebagai umat Islam hendaklah berhati-hati dengan apa jua bahan yang  dihasil dari haiwan khinzir ini. Wakau sudah berubah bentuk tapi tetap haram untuk digunakan.... apatah lagi kalau dimakan.... Kalau kita ragu-ragu baik kita tinggalkan.... itu lebih baik dari rasa was-was...

Sabtu, 3 Mac 2012

Jumaat, 2 Mac 2012

Perginya kasih sayang seorang Ayah....

Semalam setelah 2 minggu pemergian Arwah Saiful, kami sepejabat berkunjung ke rumah Arwah Saiful untuk menyampaikan sumbangan dari pihak fakulti dan insan yang telah menghulurkan derma kepada keluarga arwah Saiful. Arwah Saiful yang telah pergi selamanya akibat  kemalangan  untuk pergi bekerja (Klik di sini untuk kisah kemalangan) telah meninggalkan 3 anak kecil yang masih dahagakan kasih sayang seorang ayah.... Anaknya yang sulong berusia 3 tahun... yang ke dua berusia 1 tahun 3 bulan dan yang paling kecil berusia 3 bulan......... Ketabahan hati seorang ibu meruntuh hati dan jiwa kami semua untuk menghadapi dugaan yang maha kuasa ini.....

Rumah keluarga Arwah Saiful

Khamis, 1 Mac 2012

Piawaian Wang Kertas Yang boleh Diterima Pakai

Masa balik kampung minggu lepas kami melihat duit lama yang mak simpan sampai sekarang.... Tak tahu apa tujuannya tapi sekadar nak syer kepada rakan-rakan blogger mengenai duit lama ni... Pada tahap manakah duit-duit yang terdapat di Malaysia ini boleh di edar bertukar tangan atau sebaliknya.... Garis panduan ini telah dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia... Jadi sama-samalah kita berkongsi pengetahuan mengenai duit-duit ini......




Terdapat ralat dalam alat ini