Rabu, 24 Julai 2013

Budak Nak Masuk Sekolah...

Assalamualaikum....
Diam x dia tahun depan Adam akan ke pra sekolah.... Bagi sekolah Sk Cyberjaya tarikh tutup permohonan dibuka sehingga 30/8 ni.., mama malas nak kalut2 terus siapkan borang dan segala dokumen yang diperlukan...tapi yang kelakarnya bab menangkap gambar si adam.. biasanya free style. ni nk kena gambar pasport lak.. banyak lak gayanya...
Kepada ibubapa yang mempunyai anak umur 5&6 tahun pada 2014 bolehlah pergi kesekolah untuk membuat permohonan...







Setiap hari dia bertanya bila boleh ikut along dengan kakak pi sekolah baru.... Tak sabar betul dia nak menempuh alam persekolahan...



Jumaat, 19 Julai 2013

Bayi Saya Sudah Merangkak!

Merangkak adalah cubaan pertama bayi untuk bergerak. Petunjuk jelas bayi anda sedia untuk merangkak adalah keupayaannya untuk duduk sendiri. Apabila bayi anda sedia untuk merangkak, dia berupaya untuk menolak dirinya ke kedudukan duduk.

Kadang kala anda boleh melihat bayi membuat gerakan ala komando iaitu mereka menolak diri sendiri ke hadapan menggunakan tangan, kerana otot bawah badan mereka belum kuat lagi. Bayi yang baru merangkak biasanya belajar menyeimbangkan keempat-empat anggotanya dan belajar menolak lutut untuk bergerak ke hadapan atau ke belakang. Kebanyakan bayi pada usia ini sentiasa mahu berada di atas lantai.

Kita boleh meletakkan banyak objek yang menarik di atas lantai untuk membantunya merangkak. Bagaimanapun doktor kurang menyarankan ‘latihan’ untuk bayi kerana menganggap kebolehan merangkak adalah perkara semulajadi yang berlaku ketika mereka sedang bermain. Sekiranya bayi kurang selesa untuk merangkak, jangan paksa kerana matlamat utama adalah untuk berseronok dengan bayi anda bukan memaksanya merangkak.
 Ada bayi yang berguling, ada yang bergerak seperti komando dan ada juga yang mengesot. Sesiapa yang mengatakan setiap bayi mesti merangkak sebelum mereka berjalan adalah salah. Ini kerana perkembangan setiap bayi adalah berbeza-beza. Ada yang belajar duduk dan mengesot sebelum mereka belajar berdiri dan terus berjalan. Bahkan ada bayi yang langsung tidak melalui tahap merangkak sebelum mereka boleh berjalan. Namun, jika bayi anda masih merangkak walaupun sudah berusia lebih 15 bulan, pastikan anda berjumpa doktor pakar untuk pemeriksaan lanjut. Apabila bayi anda sudah mahir merangkak, seluruh ruang tamu menjadi dunia barunya. Jadi, anda perlu pastikan keselamatan ruang tersebut kepada bayi. Elakkan sebarang objek yang boleh mendedahkan bayi kepada risiko kecederaan.

 PAMA

Jumaat, 12 Julai 2013

Adab Mandikan Bayi Baru

Bayi baru lahir adalah khalifah Allah yang baru menjengah dunia selepas sembilan bulan tinggal di alam rahim. Justeru ibu bapa yang beragama Islam mestilah menyambut kelahirannya mengikut cara yang dianjurkan oleh Islam.

Antara yang mungkin kita semua tidak beri perhatian adalah tatacara memandikan bayi baru lahir iaitu dari usia sehari hingga 40 hari. Dalam tempoh ini, kaedah mandian memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

1.      Seeloknya mandikan bayi pada waktu dhuha, kerana pada waktu tersebut fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Gunakan air yang  suam.

2.      Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

3.      Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa memandikan bayi. Ini akan membuatkan pengaliran darah bayi lancar dan baik. Siraman disertakan dengan sapuan sabun yang sesuai untuk bayi.

4.      Seterusnya siram dari belakang hingga ke kepala. Siraman di kepala dilakukan secara perlahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga. Semasa menyiramkan air di belakang kepala ke bahagian hadapan dahi, tangan digunakan untuk menggosok dahi.

5.      Sebaiknya tugas memandikan bayi dilakukan oleh bapa. Sambil memandikan, hati berzikir Ya Latif, Ya Hadi.

6.      Pastikan siraman tidak dilakukan pada muka bayi kerana ia boleh melemaskan bayi serta menyebabkan lubang hidungnya lembap seterusnya mudah selesema atau jangkitan kuman.

7.      Siraman yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya hingga ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada bahagian hadapan tubuh bayi usia ini, kerana bimbang air dan sabun menyebabkan bahagian pusatnya lembap dan seterusnya melambatkan proses ‘gugur’ tali pusat.

8.      Selepas selesai mandi, lapkan seluruh badan bayi dengan tuala yang bersih. Cara mengelap dimulakan dari kepala kerana kelewatan mengelap bahagian kepala boleh menyebabkan kepala dan ubun-ubun bayi basah serta membawa masalah paru-paru lemah.
PAMA



Khamis, 11 Julai 2013

Syukur Dapat Rezeki

Syukur.... Dibulan puasa ni dapat satu poslaju...

Rupa2nya voucer dari aeon. Kalau anda ingin menjadi seperti saya bolehlah ker laman: Valued Opinions
Valued Opinions adalah satu perkhimatan yang memberi ganjaran kepada anda sebagai tanda penghargaan kerjasama anda mengambil bahagian dalam tinjauan penyelidikan pasaran.

Apa tunggu lagi rajin2 lah register lat laman yang diberi....



Isnin, 8 Julai 2013

akiff 6 bulan

Salam Ramadhan....
Syukur alhamdulillah ... sudah 6 bulan perjalanan hidup akiff. Diam tak diam dia dah setengah tahun lahir ke duniani... Penyeri kami sekeluarga.

Sudah mula makan... tapi baru 2 suap dah menangis..

Suka sangat naik walker.. taksanga, dah boleh depan ker belakang walaupun pertama kali naik walkerni

Beras saya sudah 6.2 kg.. sedang2 aja.


Mama saya bawa saya jumpa nurse untuk pantau kesihatan saya.. dan enjek 6 bulan..


Jumaat, 5 Julai 2013

syafiqah punya hal

Assalamualaikum semua... Salam Jumaat
Harini nak cerita pasai anak dara yang seorang.... Biasalah kalau Adam mintak sesuatu mesti kena penuhi juga permintaan.... Kali ni Adam mintak gasing beyblade....... lepas makan malam kenalah juga belikan gasing ni kat kedai permainan.... kalau tidak, tak tahan nak mendengar dia merengek.....
Nak dijadikan cerita... Syafiqah malas nak mengikut sangat, kedalam kedai mainan. Apalagi duduk diam2 dalam kereta yang berkunci...... perut kenyang... mata pun lelap.. Setelah dapat apa yang Adam idamkan... kami yang terpinga2 sbb pintu berkunci dari dalam..... semua barang ada dalam kereta..... puas jugalah di gegar, dan di jolok keretetu... namun x sedo2.. Sempatlah abah jadi Mc Giver malaysia


Ini bukanlah kali pertama tertidur dalam kereta yg terkunci dari dalam.... masa kecik dulu pun sama, siap boleh bye2 orang kat luar, padahal orang kat luar cemas sbb dia terkunci dalam kereta, meriah kut tengok orng berkerumun di luar kereta...

Sampai kesudah dia x tahu yg dia ter tidur dengan kereta terkunci dari dalam

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.