Selasa, 29 Oktober 2013

Saya Sayang Anak2 Saya



Mahal sgt kah cuti tanpa gaji, demi anak2...................................


Kalau dulu, ayah je.. Tp skrg, kdg2 isteri pun blk lewat... Anak2 redha di tempat org... Belajar, bermain... Riang... Kongsi makan dan kongsi penyakit... xpe, KLINIK ADA!!



Sepanjang di tempat kerja, anak2 di rumah pengasuh/taska rindu kat kita... Rindu ayah... Rindu mama..
Tp... Nak ckp rindu x reti... Nak tulis surat, xreti gak... Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 ptg, diulang, 6:00 ptg, saat anak nampak mama dan ayah dia, anak kita tekad... Dia nak mama tgk dia... Nak ayah dukung, peluk dia... Dia buat perangai... Nak makan sndri... Nak itu... Nak ini... Nak dukung... Tumpah air.. Kerna hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI shj yg anak2 tahu utk bgtau yg... "Mama saya rindu n sayang sgt kat mama..."

TAPI.....
Apa kita buat...
Bila anak2 bising... Kita marah...
Bila anak2 main... Kita herdik...
Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"
Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV, FAHAM!!!!"
Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah2 dia sudah cukup matang...
Sedih hati seorg anak yg rindu mama... Yg rindu abah... Yg rindu pelukan ibu... Rindu dukungan abi...
Apakah duit boleh ganti kasih sayang?
Apakah jus tok guru boleh ganti suapan kasih sayang?
Apakah mainan berlambak2 boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?
Apakah masing2 makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...
Fikir sahabat...
Fikir teman2...
Fikir ayah ibu yg mulia..
Ingatan bersama...
Ada member fwd..
Bagus jugak peringatan ni..


Mama sayang anak2 mama... tapi mama dan abah kena bekerja untuk kita semua demi menjalankan tanggung jawab sebagai ibu dan bapa.. bersabarlah anak2ku..

11 ulasan:

  1. mmg sgt bagus peringatan utk kita bersama.. harta dunia x blh bawa mati.. tp anak2 harta hingga ke akhirat nnt..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum..
    Kasih sayang yang abadi...

    BalasPadam
  3. Ada satu masa tu, che mid sedang bersiap utk outstation.. mana nak kemas barang, mana nak masak utk yang ditinggal.. Deeja dah mula bengang.. mintak ibu lukis la..bacakan buku cerita la.. ibu cakap, " Deeja ibu banyak keje ni.." Deeja jawab sambil jerit, " Kalau macam ni, Khadeeja nak pergi rumah ummi la..!" (Ummi tu jiran sebelah rumah kami..) Ha, tu baru Che Mid yg bekerja dari rumah maknanya hampir setiap masa dengan Deeja.. bagi ibu bapa yang bekerja full time..masyaallah! memang berat cabaran ni..

    BalasPadam
  4. kasih sayang tak setara dengan wang ringgit. kadang2 terfikir juga..bila kita dah relax...anak2 dah besar pulak. kita terlepas menikmati zaman kecil dan manja mereka

    BalasPadam
  5. sedih bila difikir2kan tp inilah dia ujian nak membesarkan anak2..dilemaskan dengan keadaan ekonomi keluarga lagi..aduhaiii

    BalasPadam
  6. hhuhuhuh...sian kat anak2. Tapi kadang2 terlepas.

    BalasPadam
  7. even sesibuk manapun KA letakkan keluarga & anak2 paling atas dalam carta hati kita !

    BalasPadam
  8. assalamualaikum kazman...buat demi anak-anak mmg baik semoga ikatan kasih sayang akan terus berkekalan...;)

    BalasPadam
  9. umi memahami situasi bang kaz n sis sue .. anak lebih banyak masa dihabiskan bersama penjaga ..sedih .. apa boleh buat ..kita bekerja untuk mencari duit untuk kehidupan

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini