Khamis, 12 Oktober 2017

Jom Layan Sinopsis Bisik Pada Langit


Filem ni berlatar belakangkan sebuah keluarga yang terdiri dari emak, ayah, dua orang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Yang sulung bernama Zaidi, yang kedua bernama Hajar (satu-satunya anak perempuan), dan yang bongsu bernama Iqram. Memandangkan Hajar ni seorang sahaja yang anak perempuan maka ayah dia menjaga Hajar dengan sesungguh hatinya sehinggalah menidakkan kebolehan yang ada pada kedua anak lelakinya. Seterusnya si Hajar pula bijak dan pandai lalu mendapat tawaran belajar ke Australia.




Jalan filem ni sangat menzahirkan realiti masyarakat kita. Filem ni bukan setakat cerita cinta biasa tetapi cerita kekeluargaa yang sangat menggambarkan realiti kehidupan suasana di kampung. Permulaan ceritanya pula telah menunjukkan keadaan apabila Hajar dilahirkan tahun 1994. Ada nurse dekat rumah, borang lahir apa semua. Itu semua sudah menunjukkan jarang- nampak filem ni bukan sebarang punya filem. Selalu kalau kita tengok babak anak baru lahir jarang ada benda-benda seperti ini. Selain itu, babak seperti bila ayahnya Hajar nak jual tanah, passport dan urusan membawa pulang jasad Hajar juga banyak menggambarkan situasi yang bakal dilalui yang mengambarkan keadaan kemiskinan keluarga mereka.





Kisah ini bermula apabila Hajar kemalangan semasa di Australia. Ayah dia hendak sangat pergi tengok dia tapi tak cukup duit. selepas itu si ayah sampai sanggup hendak menjual tanah sebab hendak pergi melawat si Hajar walaupun dibangkang oleh semua orang termasuk adik-beradik si ayah ni.

Pada babak seterusnya dan yang paling syahdu adalah ketika Hajar dalam keadaan nazak. Masa ayah dia mengajar Hajar mengucap melalui talipon. Cuba kita bayangkan bila baru dapat berita anaknya sedar daripada koma dan selepas itu ayahnya pun solat syukur. Habis sahaja solat syukur ayahnya dapat call lagi sekali dalam keadaan nazak pula...... Bapa mana tak sedih dengar suara anak yang sedang nazak di dalam telefon. Kita yang menonton pun boleh sebak secara mengejut. Namun memang itulah situasi yang pada saya tidak mustahil terjadi sebenarnya.

Kemudian babak babak yang seterusnya menyajikan bagaimana ayahnya bersungguh-sungguh untuk membawa pulang jenazah anaknya dengan segera ke tanah air. Pelbagai konflik telah timbul dan sangat terkesan untuk dihayati. Pada babak mereka sekeluarga melihat rakaman video sepanjang yang dibuat oleh Hajar ketika berada di Australia memang sangat terkesan dan memang sukar untuk menahan air mata kita yang hampir mengalir. Cuba kita bayangkan kita melihat saat-saat penghujung kehidupan seseorang yang kita sayangi ketika mereka telah tiada. Di situlah kelihatan kekuatan cerita ini. Terakhir sekali apabila si ayah sudah berubah dan mula memandang anak-anak yang lain dengan kelebihan yang ada pada mereka.


23 ulasan:

  1. I think this is an informative post and it is very useful and knowledgeable. Places you need to visit in 2019. ... Upgrade your travel photos with these lightweight cameras that pack a punch ... Enjoy the world's best places to travel with Things to do.

    BalasPadam
  2. All kittens adopted from royaltykitten.com Sphynx Cattery come with current vaccinations, dewormings, written sales contract, Two year health guarantee, health record, Spayed or Neutered, 30 days of free pet insurance for your kitten,
    sphynx cats for sale, sphynx kittens for sale, hairless kitten for sale, hairless cats for sale, and a kitten care package which includes food, litter and several surprises for you and your kitten. sphynx cat for sale near me, sphynx kitten for sale, hairless cats for sale near me, hairless kitten for sale, hairless cats for sale Kittens are Generally ready to leave between 10 to 11 weeks old.
    Sphynx do not develop as quickly as cats with hair.

    BalasPadam
  3. Hello Yorkies From Elvis Yorkshire Terrier - Specializing in Teacup Yorkies
    We are small breeders whose goal is to produce healthy, high quality little teacup size Yorkie puppies for sale. In order to have puppies for sale most of the time we have teamed up with a couple of other Yorkie breeders that have the same goals in mine. In fact we have some of their Yorkie breeders and they have some of our breeders.
    yorkies for sale, teacup yorkie puppies for sale, Yorkie puppies for sale, yorkie for sale, teacup yorkies for sale, yorkie puppy for sale





    BalasPadam
  4. It s a very useful page. Thank you. 9ede949873c177f2398ed89e8bca2d38
    genc
    can
    saraykent
    kesap
    cinarcik
    doganyurt
    vakfikebir
    sogutlu
    guroymak

    BalasPadam
  5. It s a very useful page. Thank you. 41b5731524e35311db513559d70ccf68
    emirgazi
    akcakale
    cubuk
    pehlivankoy
    erzincan
    gemlik
    gulsehir
    savur
    pendik

    BalasPadam
  6. Congratulations on your article, it was very helpful and successful. 1a5580a200ea040095ba76e5c527b4d1
    numara onay
    website kurma
    website kurma

    BalasPadam
  7. Thank you for your explanation, very good content. 8bdd69b8fab0616f4bf6144376501976
    altın dedektörü

    BalasPadam