Selasa, 20 Disember 2011

Tip melihat kereta Second Hand di kedai Jual kereta

Hari ni aku melilau lagi untuk membuat proses loan bank mengenai pembelian kereta Avanza yg aku cari selama ini. Kejap hilang kejap ada je aku ni kat opis.... heeee3x.... apa2x pun nanti akan aku kongsikan apa yang perlu untuk menghadapi proses membuat loan kereta pada entri seterusnya. Setelah aku berpuas hati maka aku pun dapatla kereta yang aku dan isteri aku boleh terima seadanya... nama pun beli second pasti ada kelebihan dan kekurangan pada kereta tersebut.

Kereta Avanza

Gambar pun upload dari mudah sebab cari pun tengok kat mudah.com... dan keter ni la yang aku dalam proses nak beli.....bukan apa... setakat nak cari kereta avanza ni tak semua kedai ada....

Tips untuk menilai kereta secand hand di kedai use car

Interest yg ditawarkan - dengan interest 3.8% untuk pinjaman avanza ni bolehlah aku pertimbangkan. Semoga semuanya berjalan lancar.

Ruangan dalaman - Dalamannya pun masih cantik lagi... ruangan dalam telah di cuci bersih.... kalau nak cuci sendiri membabitkat kos yang tinggi juga.

Jarak Perjalanan - Jarak perjalanan pun baru 78 ribu. Sekurang-kurangnya sempat la lagi aku untuk membela dan menjaga kereta ni.
Pilihan Gear - Aku mengambil gear auto supaya senang isteriku bawa nanti. Biasanya untuk gear auto di sini (KL dan selangor ) akan lebih mahal sedikit berbanding dengan gear manual. Biasanya gear auto lebih senang jaga berbanding manual tapi kalau dah rosak gear auto la yg paling banyak kosnya...

Type Kenderaan -  Biasanya kalau kereta yang bercirikan basic harganya murah. Seterusnya harga akan meningkat untuk type medium dan full eksessori.

Jaminan Kerosakan - Biasanya kedai ini akan beri kita warranty untuk kereta mereka. Maknanya kalau pakai dalam sebulan jika ada masalah boleh datang balik kedai dia. Ini merupakan jaminan kualiti yang kedai berani bagi untuk kereta-kereta jualan mereka.

Ada orang kata kalau beli dengan user car harganya mahal tapi pada aku kalau beli pada user car keretanya dia dah buat balik sampai lawa. Sekurang-kurangnya aku tak perlu lagi nak pikir cat, tayar, cuci dalaman, service enjin dan sebagainya yang mana semuanya membabitkan kos yg tinggi kalau nak buat sendiri. Semoga semuanya berjalan lancar.



28 ulasan:

  1. Wahhh makin menarik la .. memang best abg n sis sue ni .. rajin meneliti barang .. tu dinamakan pengguna yang bijak :)


    Betul tak? nak 20 cent?

    BalasPadam
  2. sama-sama kita berkongsi ilmu walau secebis ayat...

    BalasPadam
  3. thanks abg kazman..

    blh x abg kazman wat entri tentang kereta suzuki alto?

    BalasPadam
  4. pss : silap2...bukan wat entri..tp komen entry Ira kat blog psl suzuki alto..

    BalasPadam
  5. keta tu besaq...bolehlah tambah ahli keluarga...he3x

    BalasPadam
  6. ira - dah komen dah... semoga dapat kereta yg diimpikan...

    Rahani - sama2x

    saiful - beri keselesaan pada yg ada ni dulu... heee3x

    BalasPadam
  7. oke2...mn lg berbaloi..alto ke myvi?hehehe ;p

    kalau dr segi minyak saving x ek?

    BalasPadam
  8. bagusnya,,kongsi dgn husband,sbb dia pun kerjanya jual kereta..

    BalasPadam
  9. bilalah cik tikah boleh ada kereta sendiri. hehe..

    BalasPadam
  10. ni dari pandangan saya sendiri lah yer.
    Saya akan pilih kriteria berikut :
    1) Easily to get spare part n reasonable - Proton, Perodua, Nissan
    2) Kenapa user sebelum nak jual ? -kalau tgk mileage yg dah dekat 80k, it's time to change d timing belt n other important parts. Kalau kedai jual keta, dorg ckp la dah tukar. Bukan senang nak check kan?
    3)Jimat minyak - nissan, saga

    just my 2 cents :D

    BalasPadam
  11. akhirnya dpt kereta yg diidamkan..kereta ni besar & selesa sikit..

    BalasPadam
  12. keselesaan diutamakan untuk keluarga... senang nak berjalan jauh...kena tengok keadaan kereta pula untuk keselamatan jangka panjang... good info.. :)

    BalasPadam
  13. Abe tak pandai nak tgk keter 2nd hand ni. Biasanya kena bawak pomen. kalau pomen kata OK..percayala Abe kat dia..

    BalasPadam
  14. thanks abg kazman..

    ira rs ira more to myvi kot..:)

    tp dlm dilema juga..heee

    BalasPadam
  15. Saja nak komen pandangan eszek

    1) Easily to get spare part n reasonable - Proton, Perodua, Nissan...
    BETUL TAPI BEBARANG UNTUK KENDARAAN CAMNIE LAA TERLAMPAU BANYAK TIRUAN.. SO KENA JEJAGA BILA CARI SPARE PART..

    2) Kenapa user sebelum nak jual ? -kalau tgk mileage yg dah dekat 80k, it's time to change d timing belt n other important parts. Kalau kedai jual keta, dorg ckp la dah tukar. Bukan senang nak check kan?
    SECARA TEORINYA LAST USER 1/10 AJE YANG BERCAKAP BENAR KENAPA DIA TUKAR KETA.. SELEBIHNYA HANYA AKAN MEMBERI KOMEN MENYEDAPKAN HATI ATAUPUN NAK YAKINKAN PEMBELI BARU...
    BELI KETA 2ND NIE JANGAN CAYA CAKAP USERCAR.. CHECK LAA.. CONDITION TU SENDIRI.. DAN TIMING BELT TU.. KALAU SAYA MMG AKAN TUKAR JUGA WALAUPUN KEDAI CAKAP DIA DAH TUKAR

    3)Jimat minyak - nissan, saga
    NISSAN LEBIH JIMAT... TAPI AVANZA NGV LAGI LER JIMAT HAHAHAHA

    BalasPadam
  16. Huhuhu...sy ni dalam proses tggu loan lulus,dah 2 week apply loan,minggu lepas bank dh call interview cume tggu jawapan bank je..hari jumaat ritu cal bank,org bank tu kata tggu bos dia sign..haish..lamanye nk sign pon......:(

    BalasPadam
  17. cantik kereta tu... semoga semua berjalan lancar...

    BalasPadam
  18. bru teringat kereta tak hantar servis lagi...huhu

    BalasPadam
  19. Salam Kazman,

    Terima kasih la Kazman dengan perkongsian tip2 yang berguna macam ni....Kak Ros harap kereta yang kazman beli ni adalah yang terbaik...tak dak masaalah.

    BalasPadam
  20. tips yang berguna kancil pun berminat pada Avanza nie

    BalasPadam
  21. begitulah serba sedikit mengenai kereta second hand...

    BalasPadam
  22. sedang mencari avanza second gak ni, brp ye hrga 2 ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. sekarang ni avanza tahun 2004 dalam lingkungan RM30K ke bawah.... tahun 2005 dalam RM33K ke bawah....Tahun 2006 dalam RM35K ke bawah.. dan 2007 dalam RM38K ke bawah....

      itu pun untuk setakat harga pada jun/julai 2012.... akhir tahun nanti turun lagi...
      setahun harga kereta biasanya turun sebanyak 3 kali....

      Padam
  23. Sy pny kereta saga flx se 1.6. Hutang dgn bank ad lg 34k, market value kereta 24k. Mileage under 50k. Tahun 2013. Kalau sy trade in dgn avanza tahun 2009 harga 33k agak2 kna topup brapa?

    BalasPadam
  24. Sy pny kereta saga flx se 1.6. Hutang dgn bank ad lg 34k, market value kereta 24k. Mileage under 50k. Tahun 2013. Kalau sy trade in dgn avanza tahun 2009 harga 33k agak2 kna topup brapa?

    BalasPadam