Sabtu, 21 Julai 2012

10 PERMINTAAN IBLIS KEPADA ALLAH

Ketika Iblis berdialog dengan Nabi Muhammad S.A.W.


"Berapa yang kau pinta dari Tuhanmu?" "10 macam" "Apa saja?" 
Aku minta agar Allah membiarkanku berbagi dalam harta dan anak manusia, Allah mengizinkan. Allah berfirman, "Berbagilah dengan manusia dalam harta dan anak. Dan janjikanlah mereka, tidaklah janji syaitan kecuali tipuan." (QS Al-Isra :64)

Harta yang tidak dizakatkan, aku makan darinya. Aku juga makan dari makanan haram dan yang bercampur dengan riba. Aku juga makan dari makanan yang tidak dibacakan nama Allah. 

Aku minta agar Allah membiarkanku ikut bersama dengan orang yang berhubungan dengan isterinya tanpa berlindung dengan Allah, maka syaitan ikut bersamanya dan anak yang dilahirkan akan sangat patuh kepada syaitan.

 Aku minta agar boleh ikut bersama dengan orang yang menaiki kenderaan bukan untuk tujuan yang halal.

 Aku minta agar Allah menjadikan bilik mandi sebagai rumahku.

 Aku minta agar Allah menjadikan pasar sebagai masjidku. 

Aku minta agar Allah menjadikan syair sebagai Quranku. 

Aku minta agar Allah menjadikan pemabuk sebagai teman tidurku. 

Aku minta agar Allah memberikanku saudara , maka Ia jadikan orang yang membelanjakan hartanya untuk maksiat sebagai saudaraku. Allah berfirman, "Orang - orang boros adalah saudara - saudara syaitan. " (QS Al-Isra : 27) 

Aku minta agar Allah membuatku boleh melihat manusia sementara mereka tidak boleh melihatku.

Aku minta agar Allah memberiku kemampuan untuk mengalir dalam aliran darah manusia. Allah menjawab, "Silakan", aku bangga dengan hal itu hingga hari kiamat. 

DIKUTIP DARI SYAJARATUL KAUN, DOKTRIN TENTANG PRIBADI MANUSIA PILIHAN, MUHAMMAD SAW, YANG DITULIS OLEH ASY-SYAIKH AL-AKBAR MUHYIDIN IBNU ARABI ABDULLAH MUHAMMAD BIN ALI BIN MUHAMMAD BIN AHMAD BIN ALI AL-HATIMI ATH-THA'I AL-ANDALUSIA),
 17 RAMADHAN 560 H bersamaan 22 RABI'UTS-TSANI 638 H

3 ulasan:

  1. moga kita semua tak termasuk dalam golongan sebegini..amin

    nice sharing :)

    BalasPadam
  2. kazman, tang riba tu amat menakutkan. alhamdulillah, 3 tahun saya dah bebaskan diri dari kad kredit. step seterusnya saya tukar akaun ke akaun Islamic. itulah yang terdaya saya lakukan setakat ini..

    BalasPadam

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.