Khamis, 5 April 2012

Azabnya Penantian 10 Tahun Meter Individu Syabas

Assalamualaikum semua.... kami nak syer mengenai masalah paip air meter pukal yang telah kami lalui selama 10 tahun... Pelbagai rintangan kami hadapi sebelum mendapat meter individu dari pihak Syabas. Mungkin anda boleh renung2xkan jika rumah anda menggunakan meter pukal (kongsi meter air yang masuk ke kediaman). 

Akhirnya dapatlah jugak meter air individu di rumah kami setelah 10 tahun menanti... ni la pengalaman kami sepanjang menggunakan meter pukal....

Kebaikan Meter Pukal :-

1) Kalau anda tangguh bayar bil bulanan atau tunggakan bertahun2x pun masih boleh gunakan air.
2) Senang nak curi air tanpa dikesan oleh pihak bekalan air (syabas).
3) Paip air ke rumah kalau bocor pun boleh buat selamba jee...(ala..kalau kena bayar pun nanti ramai2x juga)
4) Meter boleh diubahsuai tanpa dikesan oleh orang lain...(kes nak bayar bil air murah laa...)
5) Tak payah bayar bil air langsung...(haaa3x... ni paling kejam... pun ada orang buat)

Kebaikan Meter Individu :-

1) Mendapat takrif air rendah sebab takrif kediaman adalah 1/3 rendah dari takrif syarikat (meter pukal)
2) Di Selangor dapat RM20 free penggunaan awal bil air...
3) Dapat meter baru...
4) Sendiri pakai dan sendiri bayar.... tak yah pening2x masalah jiran tetangga yang tak bayar air.
5) Nilai hartanah rumah akan naik.....
6) Dah tak payah angkat air ramai2x kalau meter pukal kena potong oleh Syabas.... Yang ni memang sebijik          macam pesta air.... berkumpul ramai2x lepas balik kerja tunggu lori Syabas....Itu pun sekali jee... pas tu sendiri cari air laa...ambik kat opis ker... pam minyak ker... pas tu keter berat semacam bawak air.....ni kalau tak de air kena pikir angkat air dalam bekas yang berat pas tu nak pikul naik ke tingkat atas....mahu nak tercabut tangan rasanya....
7) Tangki air akan diselenggara dengan baik oleh pihak Syabas... dapat la air yang bersih nanti... Kalau meter pukal kami penduduk yang kena bayar kos maintanance air.... Kalau bil air pun susah nak bayar apakan lagi nak bayar extra duit maintanance. Haaaa3x... apa pun tak boleh...
8) Tak payah la mandi kat opis kerja lagi....siap bawak tuala...sabun...baldi... pas tu kena gelak dengan rerakan sekerja..... haaa3x...
9) Tak de la susah hati kalau balik rumah lagi... anak nak mandi, buang air, nak basuh baju la.... aduhhh....pernah nak terbuang air besar siap tahan terkeput2x pergi cari pam minyak yang terdekat..... tenseennnnn gileerrr....

Begitulah pengalaman kami ketika menggunakan meter air pukal....10 tahun memang mencabar dengan masalah air ni. kenkadang tu masalah air ni pun boleh gaduh sesama jiran... apa pun tak boleh.....

Salam ceria dari kami sekeluarga.....

P/S: kat parking rumah keter punyala keter mahal2x tapi bil air pun tak nak bayar ikut masa.... apa pun tak boleh...Janganlah ada yang terasa membacanya tapi renungkan lah kami yang selalu merasa azabnya  apabila ketiadaan air di rumah...




28 ulasan:

  1. aishhh mmg payahlah kalau g2. orang amik kesempatan je ke kita..

    BalasPadam
  2. tula org kita ni.. kalau bab2 kemudahan asa begini kalau boleh nak free aje.. padahal bukan mahal sgt pun nak byr.. rasanya x smp 1% pun dari harga kereta yg diorg beli tu kan.. itulah kenyataannya Rakyat malaysia ni.. tp bila xde air tau pula bising marah2 kan.. ngeeeeeee:)

    tp alhamdulillah akhirnya dpt juga meter individu ni.. bg Queen ia lg mudah la. semua atas diri sendiri je takde kaitan dgn org lain yg boleh membawa kpd perbalahan.. kan

    BalasPadam
  3. Baru tahu ada meter air pukal,yg nie biasanya kat rumah Flat atau pangsalah yea?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha'ah... meter pukal biasanya di rumah bertingkat atau rumah teres yang berkelompok yang mempunyai maintanance atau Pengurusan yang di panggil JMB.

      Padam
  4. adoiii seksanya kalau kongsi meter air...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu la pengalaman.... nak buat macam mana.... 10 tahun pasrah aje la....

      Padam
  5. assalamualaikum kazman sue...wah seronoknyakan dah ada meter air sendiri senang pada pengguna di rumah...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. syukur alhamdulillah kak.... selesai satu bab....

      Padam
  6. susah gak kalau berkonsi ngan org yang pentingkan diri ni...sib baik dah dapat meter individu...Alhamdulillah..

    BalasPadam
  7. salam kunjungan, memang azab kalau takde air ni... tapi meter yg lama ni penagih suka curi sebab dibuat dari besi. kalau yg baru ni buat dari plastik... hehehe meter lama boleh ejas tapi tak pernah buat pun dekat rumah.

    cantik header baru blog ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih... bab meter besi tu yang memang selalu kena curi yee... betul jugak tu...

      Padam
  8. tahniah yer.dapat meter individu.org pertama ucap tahniah erk neh.hehe..kiranya meter pukal ada kebaikan jugak lah kan..bley culas bayar bil..isk..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha'ah laa... berbesar hati kami baca... bab culas bil tu yang haru tu... haa3x...

      Padam
  9. oklah2 kan.alhamdulillah.agaknya payah kan masa kongsi2 meter.mcm kat kampungn melaka tuh ada satu kawasan kilang terbengkalai tapikan adajer yang dok kat situ.bangla lah.pastuh curik air.kejam!dahlah menumpang tempat org.

    BalasPadam
  10. tapikan lama tollkan nak dapat meter indvidu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang lama dan juga pelbagai kesulitan untuk di proses permohonan... tapi kena teruskan juga sehingga berjaya...

      Padam
  11. Oo.. tak tau plak meter air ni ada kaitan dengan harga hartanah ek.

    BalasPadam
  12. yang tak tahan nak gelak tu pasai terpaksa menahan cari pam minyak "pernah nak terbuang air besar siap tahan terkeput2x pergi cari pam minyak yang terdekat..... tenseennnnn gileerrr...." kui kui kui hanya orang yang pernah merasai pengalaman ini tau tensenya... huuuuuuu

    apa pun syukur alhamdullillah... Akhirnya Allah beri kesenangan jua walaupun SEPULUH tahun menunggu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa3x... gitulah gamaknya... tak nak hadapi lagi dahh....

      Padam
  13. alhamdulillah akhirnya penantian dan kesabaran akhirnya berbalas ye :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. la...tak pernah lak aku tau ada meter pukal ni...ni baru tau...
      tengs for sharing..

      Padam
  14. Trm kasih bang ..umi baru tahu tentang meter pukal ni ..selalu tengok je hihi .. ummm ada kebaikkan dan keburukkan .. paling banyak keburukkan ..sebab orang leh curi huhuhu

    BalasPadam
  15. eh meter air pukal?baru dengar..hehe..mcm2 jugak masalah ya..haih la manusia..

    BalasPadam
  16. alhamdulillah...mendpt penyelesaian...terkejut gak bila bc tajuk tu...kenapa diorg lambat take action erk? 10 tahun...lama tuuuuuu

    BalasPadam
  17. yg buat2 lupa bayar tu...payah kan..
    Rashid Sibir, pengarah "Tanah Kubur" kena wat episod fasal ni ni..hihi

    BalasPadam
  18. alhamdulillah dah dapat meter sendiri.... munna pun baru tahu ada meter air pukal

    BalasPadam
  19. kes berat kalau macam nie...apapun lebih senang kalau ada meter sendiri

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini