Selasa, 3 April 2012

Makna Simbol Papantanda

Papan tanda ni tiba-tiba menarik minat kami kerana ada memaparkan jenis-jens kesalahan atau perbuatan yang tidak boleh dilakukan di atas Pantai Bagan Lalang ini. Ada 8 jenis kesalahan yang boleh didakwa dan boleh dikenakan denda sehingga RM1000.00 . 

Mungkin kita akan memahami simbol-simbol kesalahan yang boleh di dakwa tersebut melalui papantanda seperti berikut :-

1) Berkenderaan di atas pantai....
2) Membuang sampah di merata-rata tempat....
3) Membuat ungun api....
4) Membuat parti....
5) Memabukkan diri...
6) Membawa anjing peliharaan...
7) Bercinta tahap bercium-ciuman....
8) Merosakkan harta benda awam...

Itu semua hanyalah di atas pandangan saya yang tidak semestinya betul 100%.... tetapi apakah pandangan simbol-simbol tersebut menurut mata anda pula......Kalau maksudnya tidak sampai atau tidak difahami maka kita juga yang akan rugi....kerana pesalah laku akan memutarbelitkan maksud dari papantanda tersebut....(untuk melepaskan diri)....

Salam Ceria dari kami dan cuba renung-renuggkan.... heee3x



25 ulasan:

  1. penjelasan yg baik ni.. biasanya kalo pg pantai mesti nampak sampah merata2.. nak buat istana pasir pon dah x boleh huhu
    thanks kongsi info yer

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh buat "istana sampah"... heee3x

      Padam
  2. x semua org tahu mentafsir simbol2 tu..pada pandangan saya sepatutnye mereka letak la penerangan ringkas di bawah setiap simbol...

    BalasPadam
  3. Queen rasa Queen punya yg makna yg lebih kurang je dgn yg dijelaskan dlm entri.. maksudnya pahaman kita tentang simbol2 ini adalah sama...

    BalasPadam
  4. motor lompat atas kereta..owh motorcross la tuh !! ade ke kat tepi pantai ?

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa3x.... kalau betul ada mahu lepas lompat tu terus terbenam motorcross dalam pasir...

      Padam
  5. Myb x brapa jelas utk sesetengah org. Tp sy rasa sy faham simbolnya tu...

    Ptutunya, dia buat lebih jelas kan

    BalasPadam
  6. waaaaaaaaaaaaa umi suke tanda mcm ni e..baru laaa umi tengok bang ..aiyaa jakun sudah umi ..

    Tanda yang pertama tu yang umi paling suka ..comel la ..basikal atas kereta hihi ..panggg!!!

    Trm kasih sebab berkongsi info ni bang ..sis :)

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum Kazman,

    Kak Ros pun nampak tak berapa nak jelas....rasanya betoi kot yang Kazman senaraikan tu....

    Tu yang semua orang tak ikut kot pasai tak berapa nak jelas amarannya tu kan Kazman....

    BalasPadam
    Balasan
    1. papan tanda tu ok kak.... tak de salah.... cuma penerimaan maknanya kepada masyarakat.... takut tak sampai...heee3x

      Padam
  8. saya faham mksud yg cuba dismpaikan..tpi mungkin ada sesetengah yg faham tpi buat2 tak faham tu yg payah..pastu bole pula diputar belitkan,jadinya berpusing2..kena tulis juga mkna setiap simbol..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yg buat2 tak nampak signboard ni pun ada tau!!

      Padam
    2. ramaiii.... tak caya lepak la masa hujung minggu...

      Padam
  9. patutnya kena buat penjelasan jugak.. simbol je kang ader yg buat2 x faham.. hehe..

    *lawa rumah baru a.kazman n k.sue.. :)

    BalasPadam
  10. no.7 tu kelako penjelasannya...berdua-duaan ditepi pantai kot lebih tepat..hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa3x.... lebih kurang macam tu laa...

      Padam
  11. mungkin ada yg faham tapi buat tak paham... ada juga yg tak paham langsung kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. golongan buat tak paham lagi ramai dari golongan yang tak paham langsung... heee3x....

      Padam
  12. tidak semua simbol ada diajar di sekolah...nie pengetahuan umum...kena belajar sendiri...tapi mesti ada yang salah faham

    BalasPadam
  13. Ha ha pelik tengok gambar pertama.. moto lompat atas kereta ke..

    BalasPadam
  14. sebaiknya letak description setiap gambar.senang nak paham.

    BalasPadam
  15. uihh... keliru pulak rasa. Kena belajar papan tanda cam nak ambik lesen memandu...
    1. jgn naik basikal atas kereta..
    2. jgn tabur pasir merata-rata...hhe he

    BalasPadam
  16. urmmm..kalo orang yang tak paham mesti depa ignore jer kan..

    BalasPadam
  17. papan tanda yg besar,tapi setakat mana pengunjung mamatuhinya??...

    BalasPadam

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.