Khamis, 29 Mac 2012

Cuba Jawab Soalan Ini..

Assalammualaikum Dan Salam Sejahtera,
Tetida terasa macam jadi cikgu pulak, Harini Cikgu Sue nak beri satu soalan BM. Diharap adalah murid2 dan ibubapa yang sudi menjawab soalan ini.... Soalannya seperti berikut....

Pilih tanda baca yang betul .

A) Emak ke pasar untuk membeli ayam, sayur dan daging.
B) Emak ke pasar untuk membeli ayam, sayur, dan daging.
C) emak ke pasar untuk membeli ayam, sayur dan daging.
D) Emak ke pasar untuk membeli ayam sayur dan daging.

Sila baca dengan teliti dan lihat tanda baca yang sesuai.... fikir 2x dan selamat menjawab.

gambar ni diambil dari mshalim.com


Sekian soalan untuk hari ini.... Petang ini pukul 3 petang saya akan pastekan gambar kertas soalan anak saya ni dan anda akan tahu jawapan yang diberikan oleh cikgu........



Jawapannya ialah:


V
V
V
V
V
V
V
Jawapannya adalah B.

Anak kami si syafiq telah menjawab A tapi salah.... . Bila anak kami ni tanya kami pun pening kenapa salah.
Setelah anak kami bertanya kepada guru Bahasa Malaysia dan Guru yang menanda kertas jawapan maka penjelasan dari guru juga menjurus kepada B.

Terasa ceteknya ilmu yang kita ada dalam satu-satu masa sebab kemampuan daya ingatan kita bukan seperti komputer. Zaman awal 80an dulu ketika kami belajar agaknya kalau keluar soalan macam ini pun kami salah  jawab juga agaknya.

Terima Kasih di atas penjelasan Cikgu Anim dari Blog Inilah Ceritaku. Penjelasanya adalah " jawapannya B kerana bila golongan sama jenis, sebelum "dan" kena ada koma. rajin2 lah rujuk kamus bahasa melayu bahagian kosa kata ". Saya memang suka baca blog Cikgu Anim ni sebab dia selalu cerita mengenai gelagat anak2x muridnya di sekolah.

Kepada sesiapa guru bahasa atau pakar bahasa di sini bolehlah kita berkongsi pendapat mengenai jawapan ini. Kami tahu bahasa komputer je... heee3x

salam ceria semuaa...

nukilan : mama sue.

45 ulasan:

  1. Hahhhhhhhhhhhhhhhhh sis sue ... umi pilih A .. Yayyyyy ..hrmm hari ni lain sikit rupa blog sis n bang kaz laa

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa3x... umi... jangan lupa lihat jawapan petang ini....

      Padam
  2. tak syak lagi A la jwpn nya kan :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah... tinggi keyakinannya samalah macam kami juga... hee3

      Padam
  3. Mengikut ilmu saya dulu2 jawapannya A..;)

    BalasPadam
  4. ada kelainan pada blog ini... hehehe dan jawapan saya A...

    BalasPadam
  5. Cikgu tu mungkin mengatakan bahawa jawapan sebenarnya adalah B atau C

    Tapi Kak So pun kata jawapan A juga. kena ada tanda koma untuk menunjukkan keperbagaian disitu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah... jawapan dah semakin hampir laa.....

      Padam
    2. Soalan ini pernah keluar dalam peksa yang nak jadi cikgu kui kui kui...

      Tiga kali Kak So pergi peksa, tiga kali tak lepas kui kui kui... memang Kak So tak boleh jadi cikgu gamaknya kekekeke

      Padam
  6. saya rasa jawapannya yg A la cekgu.Kalau betul cekgu belanja saya makan sekerim yer.

    BalasPadam
  7. Kakcik juga pilih jawapan A. :)

    BalasPadam
  8. saya jawab B...hehhe...walaupon saya rasa cam A betoi..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maknanya "rasa" tu hanya boleh digunakan untuk masakan aje... kalau untuk jawab soalan tak boleh "rasa"... heee3

      Padam
  9. jawapannya B kerana bila golongan sama jenis, sebelum "dan" kena ada koma. rajin2 lah rujuk kamus bahasa melayu bahagian kosa kata

    BalasPadam
    Balasan
    1. ha ah betol la... sebab sejenis... lama sudah tingalkan buku tebal kosa kata tu...

      Padam
    2. apabila cikgu sudah bersuara.....heee3x

      Padam
  10. A kot... dah lama beno tinggalkan sabjek BM ni.. bercakap jer BM

    BalasPadam
  11. jwapan dia B kot..
    tp hati kate A..hheehhe
    blh ke kak..HEHEH
    slm perkenalan kak..
    take gud care ye

    BalasPadam
  12. A kot..tp soklan la ..mmg penin2 la bro..kdg2 aku pon x terjawab klu anak aku tya ttg kerja sekolah depa

    BalasPadam
    Balasan
    1. kami selalu alami situasi macam tu....pening kena tanya... baik hantar anak tuesyen lagi baik... nanti jadi ajaran sesat la pulak... heee3x

      Padam
  13. Salam kenal Kazman/Su dr kak Nurul.
    Jwpnnya 'A'.....

    BalasPadam
  14. biar btol kak...takkan la B jawapannya...saya pasti mmg btol A jawapannya...
    atau skim jawapan dah bertukar skrang?..kompius!

    salam kenal dari Nini jugak kak...
    kita boleh sama-sama join team specky!!

    BalasPadam
  15. Balasan
    1. wahh... cayalah... kami juga yang tergaru2 kepala bila anak tanya... heee3x

      Padam
  16. kan betoi B....sebab pnh blajo dulu...huhu

    BalasPadam
  17. awal2 dah jawab A...rupanya jawapan B.... dah bertambah ilmu nak mengajar anak nanti

    BalasPadam
  18. Aduhai...patutlah ramai pelajar tak kredit BM ..yg mudahpun boleh salah..gerenti saya pun salah jawab ni..pasal akhir2 nipun ada salah ejaan, salah struktur ayat..ajar sains..nah nilah jadi..BM tak berapa kena..)

    BalasPadam
  19. jawapannya A kan?hehe terlambat pulak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. apa daaa... jawapan sekali B laa... heee3x sama la dengan kami yg mula2 jawab masa kena tanya dengan anak...

      Padam
  20. huwaa sy pun ingtkan jawapannya a selalu berubh2 eh...

    BalasPadam
  21. Kalau Abe, dah lama fail dah ni. Poning gak ni. Cam jawapan blajar kesusasteraan Melayu peringkat degree ni

    BalasPadam
  22. hehehe sy pening juga tatabahasa ni...

    BalasPadam
  23. Akak ni dari dulu kalau BM memang haru biru. Sekejap gitu, sekejap gini, mula2 dulu begitu, lepas tu tukar pulak gini. Ejaan dulu lain, sekarang lain pulak. Masa zaman akak belajar dulu, konpem jawapan A tapi sekarang ni B pulak, sabaq jalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. gitu la kak... saya pun konfius jugak... tapi bila cikgu kat sekolah pun cakap macam tu saya terima la... tu yg sharing dalam blog tu... lawak la kak masa anak tanya... saya pandang hubby ... pas tu dia pun pandang saya... sama2 tak tahu kenapa...

      Padam
  24. Seharusnya A kerana kalau B sebelum perkataan dan tidak boleh ada koma. Walau kakak bukan cikgu tapi dulu kakak pernah menjadi guru juga...

    BalasPadam
  25. alaaa....terlewat nak pilih..dah ada jawapan pula..


    takpelah masih dapat ilmu bermanfaat juga.. :)

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini