Selasa, 20 Mac 2012

Kelip-Kelip Kampung Kuantan...

Kali ini kami hendak berkongsi pula mengenai Klip-klip Kampung Kuantan. Pada entri yang lepas kami telah siarkan kelip-kelip Bukit Belimbing. Seronok juga pergi di sini. Cantik pemandangannya.... Jom kita layan gambar bersama .....  


SUASANA di Kampung Kuantan di sebelah petang agak sepi. Sekali-sekala hanya kedengaran deruan enjin kereta dan motosikal di jalan raya.Di kiri dan kanan ada beberapa buah rumah sama ada masih mengekalkan ciri tradisional kayu atau sejumlah kecilnya dibina dengan konkrit. Namun suasana bertukar sebaik senja menghampiri.

Waktu operasi Perahu untuk melihat Kelip-kelip

Di sepanjang sungai inilah kelip-kelip akan kelihatan
 di malam hari.
Pada sebelah malam pokok ini akan seperti
pokok krismas dengan kilauan kelip-kelip.

Kawasan yang pada awalnya kosong, mula meriah dengan pelbagai ragam pengunjung sama ada pelancong tempatan mahupun luar negara, masing-masing tidak sabar untuk melihat kelip-kelip di Kampung Kuantan.
Keterujaan jelas terpancar di muka masing-masing sambil riuh berborak.Setiap seorang lengkap berpakaian jaket keselamatan menunggu penuh sabar untuk menaiki sampan di jeti yang disediakan.


Mungkin ada antara pengunjung yang berasa agak takut untuk menaiki sampan kerana merasakan ia tidak selamat, namun jangan risau kerana bukan sehari dua mereka mengemudi kawasan itu malah sudah bertahun-tahun lamanya dan ada di antara mereka berpengalaman 40 tahun.



Setiap sampan hanya dibenarkan dinaiki empat orang sahaja. Kenapa hanya sampan digunakan dan bukan bot berkuasa enjin?Ini kerana penggunaan sampan dapat mengelakkan pencemaran bunyi dan asap yang akan mengganggu habitat berkenaan.Selain itu, menyusuri sungai dengan menggunakan cara tradisional ini lebih memberi kepuasan kepada pengunjung. 


Tanpa adanya deruan bising enjin dan hanya bermuzikkan unggas di sekitarnya, lebih memberikan seribu kepuasan kepada pengunjung di samping dapat melihat keindahan alam kelip-kelip yang menakjubkan dalam suasana semula jadi.

Taman Permainan
Dalam usaha mengekalkan ekosistem habitat kelip-kelip ini daripada mengalami ancaman kepupusan, syarikat pembekalan elektrik negara, Tenaga Nasional Bhd (TNB) telah bekerjasama dengan kerajaan negeri Selangor dan Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS).Usaha itu ialah sebahagian daripada projek komuniti dan tanggungjawab sosial korporat (CSR) TNB.TNB memperuntukkan sebanyak RM1.5 juta bagi tempoh lima tahun sejak 2008. 



Ketua Hal Ehwal Komuniti TNB, Ahmad Zaki Rasid berkata, peruntukan itu membabitkan usaha menaiktaraf infrastruktur, promosi dan penyelidikan."Kelip-kelip ini merupakan simbol kepada TNB di mana ia adalah serangga yang mengeluarkan cahaya, begitu juga TNB yang membekalkan cahaya kepada penduduk negara ini." Selain itu, TNB turut menawarkan kelas bahasa asing kepada pendayung bagi memudahkan mereka berkomunikasi dengan pengunjung luar negara," katanya.Usaha yang dilakukan TNB ini turut membantu meningkatkan pendapatan pendayung.

Sumber Cerita : Bernama




20 ulasan:

  1. dah lama dengar pasal kampung kelip2, teringin nak tengok real kelip-kelip dlm kump yang banyak tetapi tak berapa berani nek bot malam2 kat sungai, mcm2 fikir hehe

    BalasPadam
  2. kt sana mcm2 tpt menarik tuk dikunjungi.. tak tercapai hajat nk ke sana...jauh sgt merentas laut cina selatan..(^_^)

    BalasPadam
  3. Penah dgr...tp x penah sampai...
    Seronoknya..teringin nk tgk kelip2:

    BalasPadam
  4. mesti cantik kan kelip2 tu..lia tak penah sampai lagi ke sini.. :)

    BalasPadam
  5. assalamualaikum...mesti cantik kalau dpt tengok kelip2 ni di waktu mlm kalau adaumur teringin gak nak ke sana menyaksikn sendiri...:)

    BalasPadam
  6. sy memang teruja ke suatu tempat yg menyusuri sungai. 13thn duduk selangor tak teringin pulak pergi. dah jauh macam ni, baru ternampak keistimewaannya..

    BalasPadam
  7. huuuu mai kg sy x hello2 hehehe jemput la dtg lg terokai alam semula jadi yg memg cantik tu!

    BalasPadam
  8. nanti en kazman ada kesempatan lagi ke sana, ambillah gambar waktu malam pula...

    BalasPadam
  9. Keturunan Nenek Kak So pernah tinggal kat kawasan ini... tapi dah jadi Kampung tinggal sekarang, sebab kena mudik kesana tiada jalan raya penghubung ke kampung tu.

    Tapi Ada jer kampung tu lagi, tinggal sebuah atau dua rumah sahaja menurut nenek Kak So.. Cuma dua tiga tahun ini tak tahu la apa terjadi kat kampung itu... Nama kampung tu pun Kak Sotak tahu.

    erkk Kak So tak pernah sampai la kampung tu...

    BalasPadam
  10. boleh bagi info untuk homestay tak?

    BalasPadam
  11. Firstly, you must exercise; without proper workout, you can bid goodbye to your
    dream of having a flat tummy. What you should do is to focus or target a
    particular group of muscle for once or even twice a week.
    Just like with the above diet tips, you want to make sure that each fitness tip
    you incorporate into your routine is doable.

    Also visit my web site :: Fitness Tips

    BalasPadam
  12. " The site also offers items for sale, including apparel and bags emblazoned with a drawing of a mustachioed cat; I could not find any statistics about how much merchandise the website sells, but the items for sale actually looked pretty good. One of my favorite ones is where the thanksgiving turkey is hiding from a guy, who apparently wants to get him in the oven, by placing a lampshade on his head and standing on a dresser so he looks like a lamp. therefore no worries and suspend with a correct approach of chat and fun together with your loved ones.

    Review my weblog :: www.tlyeo.com

    BalasPadam
  13. People sometimes tend to think, “if only I were a celebrity, everything would be better”.

    Also, find one that has includes videos explaining the latest news because that
    is sometimes the best way to see it. The singer will not be charged for her public intoxication,
    but her boyfriend was charged a $30,000 bail fee to release himself after he was tested positive for driving under
    the influence.

    Check out my web page :: latest celeb news

    BalasPadam
  14. Bring your favorite magazines to the i - Phone with an
    i - Phone app. You can give tips to the workers in the salon, restaurants
    where the star visit frequently. As a consequence it
    can be contended the media is directing many persons astray moving away from what should be
    its aim of presenting discerning news and analytic thinking of pressing topics for
    this celebrity frippery.

    Here is my web site: latest celebrity news

    BalasPadam
  15. I've listened to this a dozen or more times and still find it delightful and sooooo original in concept. Office goers and people who are travelling often do not get time to read news from the newspaper or watch it to get good information they could subscribe for sports SMS alerts. It the radio was the only one that used to deliver the days news and weather updates.

    Feel free to surf to my web blog :: Latest Daily News

    BalasPadam
  16. Small women are believed to find it more complicated to use fat than larger women as they have got a smaller calorie need.

    Skiing and snowboarding are strenuous sports which demand
    a lot of endurance, so your usual set of ten to fifteen
    reps really isn''. Smoking can affect your health
    and fitness since it affects all the bodily functions and damages vocal cords and skin.


    Here is my page; newburghschools.org

    BalasPadam
  17. December is such a special month of the year - quality time with family,
    exchanging gifts, and sumptuous food all month long.
    Training with intensity does not mean training foolishly; you
    must always train within your limits by using an appropriate resistance and exercises
    that you are capable of doing. Yet, before you can get to this point, you first have to make a start.


    Here is my webpage :: fitness tips and quotes

    BalasPadam
  18. Along with the stories about celebrities and other things, you will find many different stories
    about regular people and people who have
    made the news for many different reasons.
    Women who are planning the wedding of their dreams can find plenty of fantastic information in Bride’s magazine.
    Celebritynewsapp has developed a celebrity app which is getting popular day by
    day.

    Visit my site latest celeb news

    BalasPadam
  19. An outstanding share! I have just forwarded this onto a
    colleague who had been conducting a little homework on this.

    And he actually bought me breakfast due to the fact
    that I stumbled upon it for him... lol. So let me reword this.
    ... Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx
    for spending time to talk about this issue here on your site.


    Here is my blog latest celeb news

    BalasPadam
  20. Greetings! Very useful advice within this post! It is the little
    changes that produce the most important changes. Thanks for sharing!



    Have a look at my site; Biotechnology Jobs

    BalasPadam

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.