Ahad, 4 Mac 2012

1001 kegunaan Khinzir yang perlu kita berhati-hati....

Kita sebagai umat Islam hendaklah berhati-hati dengan apa jua bahan yang  dihasil dari haiwan khinzir ini. Wakau sudah berubah bentuk tapi tetap haram untuk digunakan.... apatah lagi kalau dimakan.... Kalau kita ragu-ragu baik kita tinggalkan.... itu lebih baik dari rasa was-was...

Dalam pengharaman khinzir .....  Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan bagimu bangkai, darah, daging babi, dan binatang yang (ketika disembelih) disebut (nama) selain Allah. Tetapi barang siapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (al-Baqarah: 173)

Jadi... sama-samalah kita berhati-hati ketika membeli barangan keperluan atau makanan untuk kita atau keluarga kita...  Jika was-was dengan isi kandungan itu lebih baik kita tinggalkannya.... Biarlah kaum lain atau agama lain mengatakan babi itu bersih atau selamat untuk kegunaan manusia tapi sebagai umat islam kita wajib mempercayai di atas setiap apa yang telah Allah S.W.T  telah haramkan itu ada kebaikan untuk manusia sejagat. Bukankah Islam itu indah dan untuk kebaikan dalam kehidupan....




9 ulasan:

  1. betul tu, yg haram tetap haram walaupun dah berubah pada bentuk yg lain kerana asalnya tetap haram....

    BalasPadam
  2. diharamkan kerana mempunyai 9999 kuman dan virus yg susah dihapuskan...

    BalasPadam
  3. assalamulaikum Kazman....mudah2an kita tidak makan benda2 yg termasuk dlm golongan haram ni kan...:)

    BalasPadam
  4. setuju dgn Kak MASZULL.. kalo was2 je baik tinggalkan..

    BalasPadam
  5. salam knal dr saya juga..:)
    muga makananan seharian kita tidak trcampur dgn lemak2 haiwan ini..maklumla zaman sekarang orang pakai mkn jeh jnji sedapp..

    BalasPadam
  6. taktau nak cakap apa. nak puji pun takdak kelebhan. heee

    BalasPadam
  7. maafkan aku bro..lama x singgah rumah hang..busy btol aku la ni

    BalasPadam
  8. kena hati2 kan...mcm2 skang ni..berus pon takut ada y guna bulu baby..huuuu

    pss : WWW mesti mahal..uwuuu

    BalasPadam
  9. macam2 dah sekarang nikan,,so kena hati2....

    BalasPadam

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.