Selasa, 8 November 2011

Berangan yang membawa kebaikan

Tetiba mata aku tertarik pulak tengok gambar ni.... kreativiti mamat ni tak kurang hebatnya.... nasib baik la kat skrin TV tu tak kuaar muka doremon kerr..naruto ker... upin dan ipin atau juga boboboi... Kekadang tu terfikir juga dengan gelagat manusia untuk mencipta sesuatu...



Sebenarnya .... berangan atau berimaginasi juga ada kebaikannya... Walaupun sesetengah entri dalam blog yang aku pernah jumpa kebanyakkannya memberi maksud angan-angan ni sesuatu perbuatan yang tidak baik atau membazir masa..... Tanpa berangan atau berkhayal maka tidak wujudlah penciptaan dan teknologi....
Namun AWAS... Jangan disalahgunakan sifat berangan seperti ini... lain yang jadi magsanya... apalah motif tuan kambing ni pakaikan pakaian pada kambingnya.... Kot ye pun nak buat korban cuba la pakaikan baju raya ke apa...haaa3x....


Semuanya berasal dari  sifat berangan........ tapi sebelum pergi jauh mari kita definisikan dulu makna berangan. Definisi atau maksudnya adalah lebih kurang seperti gambaran atau bayangan dalam fikiran (seseorang yang sedang berkhayal), khayalan, fikiran atau ingatan (yang timbul dalam menungan).


Berbalik pada topik kita sebenarnya aku sekadar nak mengulas mengenai perbuatan berangan ini secara ringkas je.... teringat mengenai penciptaan Kapal terbang.... Talipon.... semuanya dari khayalan manusia untuk mencapai cita-citanya.... aku pun ada angan aku juga untuk memiliki motor seperti ini... heee3x....

Khayalan yang disulami dengan ilmu memang boleh membawa kejayaan seseorang itu walaupun pada asalnya hanya di pandang sepi oleh orang lain... Untuk menghasilkan sesuatu yang belum dibuat atau dilakukan oleh orang lain bukannya mudah... Iaitu untuk mencari idea baru... Begitulah jua dengan mereka-mereka yang telah mencipta sesuatu sehingga memudahkan kehidupan kita... Tanpa berangan maka tiadalah kemajuan....


6 ulasan:

  1. Salam Kazman,

    Kreatif kan dia ni...Berangan ni baik sebenarnya,cuma kita ja yang tak tau macam mana nak berangan,kalau dan berangan sampai lupa diri,sampai tak mau buat kerja apa, tu mengarut dah jadinya...apa pun pandai2 lah kalau nak berangan tu...jangan sampai menyusah kan orang.

    BalasPadam
  2. angan2 berserta dgn iktizam dan usaha ..InsyaAllah akan tercapai jua satu hari nanti

    BalasPadam
  3. ros & khairul - yang penting usaha gigih... betul tu...

    BalasPadam
  4. angan2 kosong salah satu perosak hati..
    angan2 kena sertakan dgn usaha dan tawakal..
    sure nampak jalannya..

    BalasPadam
  5. Hihi berangan tak der salahnya ..asalkan masih didunia realiti hihi ..jadikan ia sebagai pencetus semangat ke arah kejayaan hihi

    BalasPadam

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.