Sabtu, 19 November 2011

Cuti Sekolah menjelma kembali

Yeee... pasti anak2x teruja pada hari ini kerana pada hari ini mereka semua memulakan hari pertama cuti persekolahan mereka. Pasti ibubapa padat menyusun jadual untuk anak2x mereka dan tak kurang juga yang hendak menghabiskan cuti tahun bersama anak2x... Pastinya aktiviti bersantai bersama keluarga menjadi pilihan utama. Maka kami ingin berkongsi keindahan Tugu A Farmosa di melaka pada kunjungan baru-baru ini dan di sana terdapatnya pameran antarabangsa artifak peninggalan Islam dan China... Tiket promosi sekarang ni untuk pameran tersebut dengan harga cuma RM5 ( harga biasa RM20 )... inilah dia rakaman suasana di hadapan A Farmosa, Melaka...

Pada tahun 1511, armada Portugis tiba di bawah arahan Afonsode Albuquerque. Tenteranya menyerang dan berjaya mengalahkan tentera-tentera Kesultanan Melaka. Albuquerque membina kubu di sekitar bukit semulajadi berhampiran laut. Albuquerque percaya bahawa Melaka akan menjadi pelabuhan penting yang menghubungkan Portugal untuk Spice Route di China. Pada masa ini Portugis lain telah menubuhkan pusat kawalan di tempat-tempat seperti Macau,China dan Goa, India untuk mewujudkan rentetan pelabuhan bagi kapal-kapal yang menuju ke China dan pulang ke Portugal dengan selamat.

Kubu ini terdiri daripada kubu panjang dan empat menara utama. Satu tempat menyimpan, manakala yang lain telah dijadikan bilik simpanan peluru, kediaman kapten, dan pihak pegawai. Kebanyakan kampung berkelompok di rumah bandar di dalam dinding kubu. Sebagai penduduk Melaka berkembang,ia ditambah dari kubu asal dan sambungan ditambah di sekitar 1586.

Kubu bertukar tangan pada tahun 1641 apabila orang Belanda berjaya mengusir Portugis Melaka. Orang-orang Belanda mengubahsuai pintu pada tahun 1670, yang menerangkan logo"ANNO 1670" ditulis pada gerbang pintu. Di atas lengkungan logo ukiran timbul Syarikat Hindia Timur Belanda.

Kubu bertukar tangan sekali lagi di awal abad ke-19 apabila Belanda menyerahkannya kepada pihak British untuk menghalang ia daripada jatuh ke tangan peluasan Perancis Napoleon. Orang Inggeris telah memerintahkan pemusnahan pada tahun 1806. Kubu ini hampir musnah tetapi campurtangan Sir Stamford Raffles, pengasas Singapura, yang berlaku untuk melawatMelaka pada 1810. Kerana semangat untuk sejarah, pintu pagar kecil ini telah terlepas daripada kemusnahan tersebut.

Seterusnya kami masuk ke ruang pameran untuk melihat peninggalan sejarah di sana...









 Semoga semuanya ceria di samping keluarga di musim cuti sekolah ini. Selamat perjalanan pergi dan pulang ke destinasi yang di tuju. Kami paparkan keadaan A Farmosa ketika ini seperti gambar di bawah ini......


Selamat bercuti semuaaaa.........



8 ulasan:

  1. sy blom ada plan nk bwk family p jejalan..bro lak ?

    BalasPadam
  2. mesti seronokkn sbb bleh jln2 dgn family

    BalasPadam
  3. selamat bercuti sekolah....yeay..boleh g jalan2...=]

    BalasPadam
  4. wahhhhhhhhhhhhh cantiknya ..best la kalau dapat pergi kat cni ..pic last tu yang umi suke hihihi .. main meriam nampak hihi :)

    BalasPadam
  5. gambar ni diambil masa cuti raya haji... nk balik cyber singgah sana sebentar.... belum ada plan nk bawak anak2 jejalan mana lagi... tengah difikir2kan

    BalasPadam
  6. Kita sampai sini hujung tahun lepas sayangnya haritu hujan semacam. Tak puas pulak jalan2. Ada kenangan lucu dengan makcik dari Klebang.
    Selamat bercuti dan suksess terus.

    BalasPadam
  7. Salam Kazman,

    Amboi Syoknya....banyak peninggalan sejarah kat sana kan...tapi satu lagi yang best Kak Ros tengok,ialah beca tu...cantiknya.. mengalahkan beca yang ada kat penang ni lah....

    BalasPadam
  8. Salam....bagus bawa anak2 ke tempat besejarah ni. Nampak depa pun seronok...hehehe. Selamat bercuti.

    BalasPadam