Isnin, 27 Februari 2012

Pesta Belon Panas di Putrajaya

Kali ni kami tak dapat tengok Pesta Belon panas kat Karnival Wow Putrajaya... entah mana silapnya tak de la pulak.... atau kami yang salah tarikh.... tapi bila dah cerita pasal belon panas ni kami nak kongsi la jugak macam mana diorang ni nak naikkan belon panas ni... semua gambar kami ambil ketika pesta belon panas yang lepas....di Putrajaya la jugak.... jom kita layan...


Malam tu punya la ramai orang datang...... Nak tengok belon panas punya penangan......... Meriah la jugak...
Oleh kerana sifat ingin tahu mengenai cara-cara nak menaikkan belon panas maka kami menghampiri la kru-kru yang hendak menaikkan belon panas ni....


Mula-mula tu diorang pasangkan kipas angin biasa untuk memasukkan udara sampai belon tu mengelembong. Bila dah mengelembong besar kipas angin tadi mereka alih ke tepi sikit. Anak kami si Syafiqah ni punya la dekat nak tengok depan mata jugak.... risau kami jadinya....


Bila dah belon tu mengelembong besar barulah di hidupkan api yang berbekalkan gas cecair untuk menyalakan api. Bila api tu dah menyala menyembur-nyembur ke dalam belon tersebut maka udara dalam belon tu akan menjadi panas dan sedikit demi sedikit belon itu akan tegak berdiri.....


Bila belon tu mula tegak berdiri barulah api itu di besarkan lagi dan suhu yang terhasil tadi lagi panas dari sebelumnya sehingga api tersebut seakan kebiru-biruan.....


Bila dah tegak maka api tersebut di kurangkan suhu kepanasannya dan api belon tersebut menjadi kuning dan menerangi sekitar tapak pesta Belon panas di Putrajaya.


Lepas tu tali di pasang pada bakul dan di ikat ke tanah sepaya belon itu bila naik nanti tak terbang jauh dan senang nak di kawal. Selepas itu semua orang kena la beratur kalau nak naikkk.... cuma RM10 hinggit jee...
Tapi tak terbang ke mana2 pun .... setakat naikkkk.... pas tu berenti seketika dan turun kembali... heee3x.... habis sudaj RM10 hinggit.....


Begitulah serba sedikit cerita nak naik belon panas...... bila tengok  belon panas ni teringat macam tanglong la pulak.... heee3x....




21 ulasan:

  1. laaa...ingat kot dpt pusing2 angkasa putrajaya..
    rupa2nya takat "naik" je ke..
    teringin gak cuba sesuatu yg tak pernah buat..
    tunggu depa mai SP la nmpknya..

    BalasPadam
  2. serius x pernah naik & x mo naik kot... gayat!!

    BalasPadam
  3. selalu dgr dan lihat2 gambo2 kat blog kekwn tapi x pernah alaminya...bila lah nak buat kat jb ni.

    salam kunjung balas..:)

    BalasPadam
  4. Fuyoooooooooooooooooooooooooo bestnya .. kalau umi ..mesti mau naik .. sebabnya belon ni selalu tengok kat tv je .. jakun beno si umi ni hahahaha


    bestnya bang .. sis .. best2!!!

    BalasPadam
  5. assalamualaikum...best juga kalau dpt naik belon panas ni kan..:)

    BalasPadam
  6. Kakak belum pernah naik belon panas ini. Perasaan takut masih kuat - jakun kan. Tapi anak-anak kakak suka. Yg lepas tu kami terlepas sebab jauhlah nak pergi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mesti best giler kan kat atas tu..ha ah, tanglong pon cantik

      Padam
  7. Salam Kazman,

    Kak Ros tak pernah tengok lagi belon ni dekat2....Bestnya nampak...

    BalasPadam
  8. beshnya klu dpt naik belon panas ni..
    tp x penah diorg nak wat kat jb..
    klu ader kt sini sure kitaorg terjah.. hehe..

    BalasPadam
  9. bestnya boleh tengok dari dekat...

    p/s: cik puan isteri ada pakai set bersalin tak? apa yg bagus eh?

    BalasPadam
  10. teringin nak tgk dekat2 belon panas ni...pernah tgk dlm tv je...huhu...

    BalasPadam
  11. teringin nak gi haritu tapi tak sempatler... sibuk betoiler hujung2 minggu bulan februarini... bestkan kalau dapat naik yerk.. tapi mahal kot..

    BalasPadam
  12. waaaaaaaaaaaaa umi datang lagi ni .. seronoknya ..ingin je nak try la .. alangkah bagusnya kalau ada belon panas kat cni ..

    BalasPadam
  13. cuti sekolah ni pesta ni..xsilap 15 start smpai ari ahad kot..hee..

    nak gi gak abg kazman n k.sue..jmpa di sana yea..heee

    BalasPadam
  14. bro mtk maaf sbb lama x singgah .. busy skit sejak 2 menjak ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pe kawan... walau tak singgah aku tetap singgah juga melihat perkembangan sukan permotoran negara.... hidup gilamodified...haa3x...

      Padam
  15. kalau karnival wow arituh tak g sbb klik kampung.nie nnt nak g lepak2 ngan anak2 tapi tunggu jgn pns sangat.hehe..merah ok takut sofia tak tahan

    BalasPadam
  16. pesta belon panas tahun nie bulan 3 nei

    BalasPadam

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.