Rabu, 28 Mac 2012

Bluetooth Pelbagai Guna


Hari ini kami hendak berkongsi mengenai Bluetooth dan kegunaannya.  Teknologi Bluetooth adalah lebih baik berbanding dengan Infrared Modem yang telah kami siarkan pada entri yang terdahulu di Perhubungan Antara Komputer Tanpa Wayar. Bluetooth juga banyak digunakan sehingga kini dan terus mendapat penggunaan meluas antara peranti barangan elektronik.

PENGENALAN BLUETOOTH

Bluetooth adalah merupakan teknologi perhubungan tanpa wayar untuk sambungtara jarak dekat tanpa wayar alat-alat elektronik. Ia telah direka pada tahun 1994 oleh Syarikat Ericsson LM yang mendapat berminat dalam jaringan antara telefon bimbit tanpa kabel. Kemudian, bersama-sama dengan empat syarikat lain seperti Nokia, IBM, Toshiba dan Intel mereka bergabung dan menubuhkan Kumpulan Kepentingan Khas (SIG) untuk membangunkan satu standard baru tanpa wayar untuk sambungan pengkomputeran dan peranti mudah alih. Standard penggunaannya adalah tidak berlesen dan bebas untuk digunakan untuk semua pengguna; menyediakan sambungan dengan menggunakan jarak dekat, kuasa rendah dan murah menggunakan radio wayarles.

PENGOPERASIAN BLUETOOTH


Kekristianan Gehrmann et al. (2004) memberikan penerangan ringkas Bluetooth dalam bukunya bertajuk Keselamatan Bluetooth ', menyatakan bahawa teknologi wayarles Bluetooth adalah teknologi radio jarak pendek yang bertujuan untuk mencapai keperluan tertentu tanpa wayar penyambungan antara peranti elektronik . Bluetooth beroperasi pada transmisi radio jarak panjang gelombang dalam industri 2400-2480MHz, saintifik dan perambatan (ISM) band. Ia melaksanakan frekuensi lompatan sebaran spektrum atau dikenali frequency-hopping spread-spectrum (FHSS), yang membahagikan data yang dihantar dan menghantar sehingga kepada 79 band. Teknologi FHSS membolehkan bersilang dari satu frekuensi yang lain untuk mengelakkan perlanggaran berlaku dengan peranti lain. Salah satu contoh circuit bluetooth akan beroperasi di antara peranti akan memerlukan microcontroller yang mana penghantaran signal dalam bentuk digital seperti rajah di bawah ini.


Manakala circuit untuk microcontroller pula ada pelbagai jenis mengikut tujuan data itu hendak di lakukan. Salah satu contoh basic microcontroller adalah PIC16F877A  yang telah di buat oleh Final Year Project Student  di makmal kejuruteraan kami seperti rajah di bawah ini.


Microcontroller ini akan berhubung dengan bluetooth circuit dengan menggunakan program logic control iaitu bahasa perhubungan microcontorller ini seperti rajah di bawah


Manakala Bluetooth circuit modem pula menggunakan yang basic model KC21 sebagai penghubungtara perhubungan antara microcontroller dan peranti-peranti yang lain seperti laptop atau handphone. Gambar bluetooth circuit modem adalah seperti di bawah ini.

Untuk fahaman yang lebih ringkas mengenai penerangan ini adalah seperti rajah di bawah ini .

Host Device merupakan microcontorller yang memproses data dalam bentuk digital. Manakala KC 21 modem adalah sebagai pengantara kepada peranti-peranti yang lain. Begitulah salah satu cara kerja bluetooth yang ada dan boleh dikembangkan untuk pelbagai tujuan. Semakin hari teknologi bluetooth terus berkembang dan akan meluas penggunaanya.

PERBANDINGAN BLUETOOTH DAN INFRARED


Bluetooth bekerja mempunyai lebih ruang terbuka, tidak seperti inframerah yang mempunyai sekatan di mana kedua-dua peranti terpaksa mempunyai port sambungan mereka dalam garis penglihatan antara satu sama lain pada jarak yang rapat. Bluetooth menggunakan radio frekuensi penghantaran untuk mewujudkan sambungan peranti yang boleh berkomunikasi sehingga 10 meter jauhnya tanpa baris penglihatan antara satu sama lain. Selain itu, perbandingan Bluetooth dan inframerah, Bluetooth mempunyai kelajuan pemindahan data adalah jauh lebih laju daripada inframerah.

KEGUNAAN BLUETOOTH


Bluetooth telah direka terutamanya untuk komunikasi dan interaksi antara peranti peribadi. Telekom vendor Ericsson menyatakan bahawa ia pada asalnya dianggap sebagai alternatif wayarles atau gantian kepada kabel data RS-232. Walau bagaimanapun, ia boleh menyambung kepada beberapa peranti pada masa yang sama, dan mengatasi masalah penyegerakan. Bluetooth boleh direka untuk pelbagai aplikasi, tetapi penggunaan awal adalah pemindahan data di antara telefon bimbit. Sehingga baru-baru ini ia telah digunakan sekarang untuk alat pendengar untuk komunikasi bebas penggunaan tangan, memindahkan data antara peranti mudah alih dan komputer peribadi, sistem pemantauan kesihatan, pencetak, keyboard dan sambungan mudah alih kepada kenderaan. Avi Greengart ada meyatakan menyatakan bahawa penggunaan yang paling biasa untuk Bluetooth adalah alat dengar wayarles, tetapi menggunakan teknologi ini, ia boleh memasangkan wayarles peranti lain yang banyak dan memecahkan sambungan kabel konvensional.


PERANTI YANG MENGGUNAKAN BLUETOOTH


Penggunaan biasa teknologi Bluetooth pada masa ini:
• Menyambung telefon mudah alih dengan peranti navigasi seperti GPS.
• penyegerakan data antara telefon pintar dan maklumat lain.
• kamera kawalan jauh.
• Wireless headset telefon bimbit.
• Menyambung pencetak, tetikus, papan kekunci, pembentangan, peranti jauh ke komputer.

Begitulah serba sedikit mengenai teknologi bluetooth yang kita boleh manfaatkan bersama. Entri ini juga merupakan kupasan dari tesis-tesis yang di hantar oleh student dan merumuskan untuk menjadi sebuah entri seperti ini. Kepada student yang tengah membuat FYP kami ucapkan selamat maju jaya... Jangan kalut-kalut buat projek.


Salam ceria kepada pembaca semuaa....




30 ulasan:

  1. wahhh info yg bagus. tq sharing ^__^

    BalasPadam
  2. wahhhh baru umi tau kamera kawalan jauh gune bluetooth gak .. canggih2 ..makin maju teknologi sekarang kan ..terima kasih atas info yang diberikan bang :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Perkembangan teknologi ini juga membantu kehidupan seharian umi juga...

      Padam
  3. rasa mcm masuk kelas je ni.. btw mmg bagus info ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pe... kita timba ilmu sampai ke hujung nyawa...

      Padam
  4. bagus la info ni...

    BalasPadam
  5. hp cap epal saya kedekut sangat. tak leh pair dengan hp lain bila nk bluetooth. nak cap epal juga. camna tu nak buat? apa nasihat Kazman?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ooo... itu memang macam tu.... tak semua jenis Handphone boleh berhubung dengan handphone jenama lain. Itu disebabkan oleh "bahasa" processor ic dalam handphone tidak sama. Jadi handphone tu tak paham "bahasa" atau senang cerita macam ayam dan itik la... serupa tapi bahasa tak sama....

      Padam
  6. X penah amek tau pasalni. Tp mmg suka guna bluetooth. Snanag;)

    BalasPadam
  7. tak tahu pulak pasal benda ni..nak bluetooth suruh anak aje.

    tak sempat tgok phone pun.

    hehe,sibuk sgt la tu..

    p/s.setuju tu..jgn nak ambil hati lakan..dah sanggup berblog sanggup juga la menghadap kerenahnya.niat tu kena betul.

    salah faham agaknya.

    BalasPadam
  8. banyak gelombang yang berada di sekeliling kita yang kita tak nampak dengan mata kasar tetapi ia membawa banyak maklumat. Ia seakan-akan superhighway..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ye betul... teknologi jalur lebar berkelajuan tinggi High Speed broadband lagi laju.... data yang melalui cabel fiber optik lagi berdesup2x gerakannya...

      Padam
  9. wahhhhhhhh, mcm ni lah best komen..guna pop up, senang kan :)

    first nak tegor, blog ni dah semakin ceria sebab color dia makin terang..tengok pon tak kan ngantok punyer :)

    *zaman it ni semua nya serba canggih, tak yah lah pki wayar2 lagi klu nak send lagu atau gambar kan...

    BalasPadam
  10. wahh tq for d info.details.saya slalu terfikir kalau camera ade bluetooth kan baguih,takyah txr ke pc guna kad or cabel usb..

    BalasPadam
  11. kalau beli handset pun msti nak cari yg ada bluetooth..tp skrg ni dah makin canggih dah semua brg elektronik nih..

    BalasPadam
  12. assalamualaikum kazman...info yg menarik...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kak... saya blogger baru nak bertatih aje... akak dan tahap otai....

      Padam
  13. dunia semakin canggih...kadang2 tak terkejar kecanggihan tu...tak terjangkau dek akal...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Teknologi akan terus berkembang untuk memudahkan kehidupan manusia...

      Padam
  14. Tu dia aih, tahun 1994 depa dah reka dah tapi tahun 2004 baru akak mampu pakai gajet yg ada Bluetooth. Sebelum tu terhegeh2 la pakai infrared. Kena letak betoi2 sebelah menyebelah, tergerak ja jauh sikit, mintak mahap dia merajuk tak bleh connect, sabaq jalah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaa3x.... saya ingat zaman tu... betul tu... kena letak hp sebelah menyebelah... tapi sebelum tu lagi la teruk... nak copy lagu kat hp kawan siap salin kod lagu atas kertas dulu baru taip satu2x kod lagu dalam hp kita.... haaa3x...

      Padam
  15. salam singgah...

    saya tak pernah pakai infrared, terus melompat pakai bluetooth. sebenarnya mmg pesen tak IT savvy. heheh.

    BalasPadam
  16. lama x singgah ..rupa2 nya kawan aku ni dh ke bulan hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. haaaa3x.... tq bro datang singgah blog aku yang tak seberapa ni....

      Padam
  17. lengkap!hee

    sll guna bluetooth nak transfer gambar..heee

    BalasPadam
  18. info yang menarik kakak / abang :)

    sebelum ni tahu guna je...on bluetooth & transfer atau sedut file terus :D

    BalasPadam